„Jestliže bude schválen výdajový rámec Ministerstva dopravy ve výši 37 miliard, budeme schopni stavět jen stavby, které jsou zařazené do operačního programu doprava," připustil po jednání ministr Pavel Dobeš a dodal: „Stavby z národních zdrojů se prakticky vůbec nebudou realizovat, zároveň to znamená i několikaleté zpoždění příprav budoucích staveb“.
"Je to katastrofa, katastrofa, katastrofa" pronesl emotivně předseda Michal Hašek. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2012 v současně navrhovaném objemu označil za nemyslitelný. Souhlasil s ministrem dopravy, který by rád navýšil rozpočet svého rezortu minimálně na 49 miliard korun z navrhovaných 37 miliard. "I těch 49 bude zatraceně málo, hejtmani budou podporovat jakoukoliv aktivitu ministerstva, která by mohla znamenat navýšení objemu finančních prostředků SFDI," řekl Hašek s tím, že i tak se jedná o naprosté minimum.
Předseda Asociace krajů navíc považuje za závazné memorandum podepsané vládou Jana Fischera. „Pokud zde někdo mluví o škrtu 600 milionů korun, které byly slíbené regionům, budou kraje reagovat žalobou,“ zdůraznil Hašek.
Porušení podmínek memoranda by znamenalo škrt v regionální dopravě zhruba o čtvrtinu současného objemu spojů, jeho platnost jasně podporuje i ministr Dobeš. "Bylo podepsáno premiérem, bylo podepsáno dvěma ministry," zdůraznil Pavel Dobeš, „nerad bych byl prvním ministrem, který nebude uznávat smlouvy podepsané vládními představiteli v minulosti“.
Memorandum schválila úřednická
vláda Jana Fischera. Dle dohody měly kraje získat dotace z
veřejných rozpočtů přibližně 2,6 miliardy korun ročně na
provozování železniční osobní dopravy.