Dlouholetý boj za záchranu nákladového nádraží se výrazně pohnul správným směrem zejména v posledních dvou letech. Od roku 2012 se neuvažuje o zbourání nádražních budov, od dubna 2013 je navíc centrální budova Nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou. Začínají se zde pořádat výstavy, promítání, festivaly. Demokraté Jana Kasla tento vývoj podporovali a podporují. Dnes jsme ale v situaci, kdy je potřeba se znovu rozhlédnout a za pomoci veřejné debaty určit směr, jakým se vydáme dál. Jak by mělo v příštích letech vypadat využití nákladového nádraží, k čemu by mělo sloužit a co bude znamenat pro Prahu 3 i Prahu jako takovou?
Vize, kterou mají Demokraté Jana Kasla a se kterou chtějí do této debaty přispět, je Nákladové nádraží Žižkov jako kulturní centrum městské části Praha 3, a nejen její. Vedle kulturního zázemí, za kterým by měli na Žižkov mířit lidé z celé Prahy včetně turistů, chceme Nákladové nádraží Žižkov proměnit v centrum volnočasových aktivit, zeleně, sportu a vzdělávání. Z nákladového nádraží se tak vedle náměstí Jiřího z Poděbrad stane druhé kulturní centrum Prahy 3.
Kdo někdy žižkovské nádraží navštívil, musel být ohromen nejen tou neopakovatelnou atmosférou jedinečné průmyslové stavby, která byla zbudována již v roce 1936. Ohromující je totiž také rozloha, na které se budovy a celý areál rozprostírá. Desítky tisíc metrů čtvereční v kombinaci s onou atmosférou místa znamenají unikátní prostor pro skutečné kulturní středisko, na které by městská část Praha 3 mohla být opravdu hrdá. Kulturní centrum, které by jednak nabídlo pestré využití volného času místním lidem a řešilo také problém s nedostatečnými kapacitami jeslí a školek, dále by se ale díky své jedinečnosti a bohatému kulturnímu programu stalo cílem návštěvníků z celé Prahy, a také tuzemských i zahraničních turistů.
Radnice Prahy 3, ať už bude její podoba po říjnových volbách jakákoliv, by v tomto směru měla navázat na to, co se za poslední dva roky podařilo. A to především co se týká spolupráce s neziskovými spolky a organizacemi, které se o budoucnost Nákladového nádraží Žižkov zasazují a podílí se na ní. Jasně se ukázalo, že jedině díky nim může být tato budoucnost smysluplná.
Pavel Dobeš, kandidát do Zastupitelstva městské části Praha 3 a hlavního města Prahy