A jako před každými volbami politické
strany opět vymýšlejí nejrůznější sliby, kterými si hlasy voličů chtějí koupit.
A tak se zdá, že v MHD budeme jezdit zadarmo, z Barrandova do Butovic
budeme cestovat lanovkou a všechny ulice budou už 12. října čisté a narkomana
na nich nepotkáte. Krásně znějící vize, které ale na první pohled pro
realisticky uvažujícího člověka nemohou být splněny, nebo určitě ne v horizontu
dalších několika let, které chtě nechtě budou ve stínu tunelu Blanka či
projektu Opencard. Podle našeho auditu hospodaření městských částí si i dnes
řada z nich žije nad poměry, které bychom si mohli dovolit. Z veřejně
dostupných zdrojů například vyplývá, že Praha 3 hospodaří s vyrovnaným rozpočtem
jen díky prodeji majetku. Bez něj by za poslední dva roky každoročně končilo
hospodaření třetí městské části v mínusu více jak 200 milionů korun.
Já
osobně mám za sebou celou řadu manažerských funkcí a jsem zvyklý pracovat i s mnohem
většími rozpočty, než jsou ty pražských městských částí. I proto jsem se spolu
s kolegy z hnutí Demokraté Jana Kasla rozhodl na Praze 3 neslibovat
podobné vzdušné zámky, ale soustředit se na to, jak by městská část měla
hospodařit, aby svým občanům poskytla kvalitní služby nejen po jedno volební
období, a aby za pár let neskončila bankrotem. A jelikož máme ve svém týmu manažera
fondu Top Stocks Investiční společnosti České spořitelny Jana Hájka, který se
rozpočtovou politikou dlouhodobě zabývá, sestavil audit rozpočtu nejen městské
části Praha 3, ale také výdaje na samosprávu dalších srovnatelných městských
částí. Výsledky jsou stejně zajímavé, jako alarmující. Tabulka znázorňující výdaje na správu
městských částí: Praha 1 Praha 2 Praha 3 Praha 4 Praha 5 Praha 6 Praha 7 Praha 8 Praha 9 Praha 10 Výdaje uzemní samosprávy 271 495 121 600 215 103 293 500 303 900 239 300 107 400 272 968 137 836 196 700 Počet obyvatel (tis.) 30,3 49,2 71,8 131,8 83,9 104,2 41,4 103,5 54,6 113,2 Výdaje na jednoho obyvatele 8 948 2 472 2 996 2 227 3 622 2 297 2 594 2 637 2 524 1 738 Z údajů
v tabulce vyplývá, že zdaleka nejvyšší náklady na svůj provoz (značnou
část tvoří mzdy zaměstnanců, ale také další výdaje na chod úřadu) má Praha 1.
Zde by ale srovnání s ostatními částmi Prahy značně pokulhávalo, centrální
městská část je v mnoha ohledech specifická a nebylo by férové ji do
tohoto srovnávání zahrnovat. To už se ale nedá říct o Praze 5 a ani o Praze 3,
které z této analýzy nevycházejí vůbec dobře. Z čísel lze jasně vyčíst,
že hospodaření na těchto úřadech není příliš ekonomicky rozumné. V rámci Prahy 3 jsme navíc udělali
detailní audit rozpočtu za poslední roky a zjistili jsme, že za poslední 4
roky, a zejména po nástupu nové koalice TOP 09, ČSSD a sdružení ŽnS v polovině
roku 2012 se rapidně zvýšily běžné výdaje,
zatímco se postupně snižovaly běžné příjmy. Schodek těchto dvou položek pak
hned v roce 2013 dosáhl rekordní výše přes 276 milionů korun, v letošním
roce pak sice o něco menšího, ale opět mnohem vyššího schodku oproti dřívějším
rokům ve výši 217 milionů korun. Tabulka běžných příjmů a výdajů městské
části Praha 3: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 suma Běžné příjmy (tis. Kč) 310 572 331 338 409 692 386 017 350 529 254 654 295 446 Běžné výdaje (tis. Kč) 397 662 423 734 459 085 497 626 512 519 530 697 513 110 Saldo běžné činnosti -87 091 -92 396 -49 393 -111 609 -161 990 -276 043 -217 664 -996 185 V žádném
případě nechci říkat, že za těmito obrovskými schodky, které současné vedení městské
části Praha 3 nasekalo za poslední dva roky a krylo je jen díky prodeji
majetku, především pak bytového fondu, jsou nějaké velké krádeže nebo dokonce
tunely. Abych pravdu řekl, ani si to nemyslím, i když všude jsou určitě
výjimky. Zde je ale na vině především do nebe volající nezodpovědnost při správě majetku a financí. Jako jeden příklad za
všechny si vezměme nákup fotbalového stadionu
Viktorie Žižkov. Postupně za poslední tři roky jej městská část získala do
svého vlastnictví za stovky milionů korun. Nemoderní stadion, kde nyní radnice
vlastní i VIP salónky, kam nikdo nechodí a jejich stav je tristní, bude nyní
fotbalistům pronajímat za 100 tisíc Kč měsíčně. Z pohledu ceny stadionu
velmi směšná částka. Takto směšná ale určitě nebude částka, kterou bude třeba
do stadionu investovat, aby byl vůbec použitelný. A návratnost této investice?
Desítky let. I když jsem fotbalový fanoušek, musím se zeptat: Opravdu to bylo
nutné? Opravdu si to můžeme na Žižkově dovolit? Odpověď
je jasná, nemůžeme. Stejně jako celou řadu dalších investic a výdajů, které je
zapotřebí osekat a snížit, aby za pět nebo šest let nebyla Praha 3 na pokraji
bankrotu. Pravdou totiž je, že městská část nemá nekonečné množství majetku,
který by mohla prodat (nehledě na to, jak nezodpovědné je prodat si veškerý
majetek, vzpomeňme na Liberec). Podle některých údajů zbývá majetku v hodnotě
cca 1,3 miliardy korun. Je proto zapotřebí začít na radnici hospodařit
realisticky a rozumně. To je můj slib voličům, ne další stadion nebo rozdávání
nereálných a drahých slibů. Rozvoj městské části musí pokračovat, ale jen do té
míry, kam si to můžeme dovolit. Pavel Dobeš kandidát do Zastupitelstva městské části Praha 3 a Zastupitelstva hl. m. Prahy
08.09.2014 16:16:23
Praha 3 má druhé nejvyšší výdaje na svou samosprávu, horší už je jen Praha 5
Komunální volby po celé republice se blíží. Praha má před sebou 10. a 11. října volby do zastupitelstev jednotlivých městských částí i do Zastupitelstva hlavního města Prahy.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout