18.06.2012 11:05:54
Realizace PPP projektu na D3 je krok správným směrem
Ministr dopravy Pavel Dobeš bude na jednání vlády prosazovat historicky první tuzemský PPP projekt v rámci dopravní infrastruktury.
„Věřím, že realizace PPP projektu na D3 je vzhledem k nejistotám spjatými s prognózami tuzemské i evropské ekonomiky správnou cestou pro další rozvoj kvalitní dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš, podle kterého jde o doplňkový model financování dopravní infrastruktury.
Ministerstvo dopravy předkládá návrh na možnost realizace úseku D3 mezi obcemi Bošilec – Borek formou PPP projektu v délce 18,8 km (stavby 0309/I a 0309/II). Výběr koncesionáře proběhne podle zákona o veřejných zakázkách. „Předpokládáme, že zadávací řízení na výběr koncesionáře se rozběhne v druhé polovině tohoto roku,“ řekl ministr dopravy Pavel Dobeš s tím, že samotná stavba by mohla začít na jaře roku 2014 s termínem dokončení v roce 2016. V případě souhlasu vlády začne Ministerstvo dopravy připravovat podklady pro možnost zahájení zadávacího řízení na výběr koncesionáře, které vláda následně musí dle novelizovaného zákona o veřejných zakázkách opětovně odsouhlasit. Investiční náklady na tento úsek se odhadují na přibližně 5 mld. Kč. Předmětný úsek dálnice D3 se nachází v dobrém terénu, celková cena za předmětný úsek je tak velmi příznivá a srovnatelná s obdobnými úseky v zahraničí jako například v Polsku či Maďarsku.
V této souvislosti je důležité zmínit, že zahájení plateb koncesionáři započne až v okamžiku zprovoznění daného úseku dálnice,“ řekl ministr Dobeš a zdůraznil, že realizace projektu nebude během výstavby klást nároky na výdaje z veřejných rozpočtů.
PPP projekt D3 bude založen na platbě za dostupnost. To znamená, že koncesionáři budou hrazeny splátky v závislosti na tom, jak bude dodržovat parametry kvality provozování daného úseku dálnice. Platby za dostupnost budou poskytovány od okamžiku zprovoznění projektu, předpokladem je 30 let provozování. „Konečná cena roční platby za dostupnost, která bude jediným zásadním hodnotícím kritériem podaných nabídek, bude známa v okamžiku podání závazných nabídek,“ uvedl k tomu ministr Pavel Dobeš s tím, že tato praxe je běžná i v zahraničí. Je nutné upozornit, že konečná platba za dostupnost nezahrnuje pouze splátky investičních nákladů, ale i platby za provoz a údržbu, stejně tak jako úhradu finančních nákladů. Před samotným rozhodnutím ministerstva dopravy realizovat pilotní projekt PPP v oblasti dopravní infrastruktury, zástupci resortu čerpali zkušenosti od svých kolegů v zahraničí (například ve Francii), kde je tato forma financování naprosto běžnou záležitostí.
Podle ministerstva dopravy má tato forma mimorozpočtového financování dopravní infrastruktury nesporné výhody celostátního významu. Jde o příležitost pro stavební společnosti, které se vzhledem k ekonomické krizi stále potýkají s poklesem zakázek, dojde k rozšíření nabídky pracovních příležitostí, zvýší se daňové odvody těchto zaměstnanců pro státní rozpočet, navýší se daňové příjmy u firemních daní a v neposlední řadě tento projekt povede k rychlejšímu zajištění kvalitní dopravní obslužnosti nejen v rámci jihočeského regionu.
„PPP projekt D3 je první vlaštovkou v tuzemské dopravní infrastruktuře. Pokud se tento model osvědčí, můžeme ho aplikovat i na další vhodné projekty,“ doplnil ministr dopravy Pavel Dobeš.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout