Starostům a nezávislým to Weis sdělil v reakci na podnět, ve kterém Starostové požadovali prošetřit konkrétní neoznačené reklamní plochy v době volební kampaně před parlamentními volbami. Starostové proto uspořádají seminář k tématu organizace a financování volebních kampaní a navrhnou změnu zákona.
„Pokud Úřad nemá kompetenci zabývat se volební kampaní, kterou platí zahraniční firmy, ukazuje tím na dvě věci, přičemž obě jsou alarmující. Zaprvé Úřad dává návod všem, kteří chtějí obejít volební pravidla: fakturujte náklady na kampaň přes zahraniční firmu do jakékoliv výše a nic se vám nestane. Zadruhé činnost Úřadu zcela pozbývá svého významu, jelikož není schopen vykonávat svou základní funkci, tedy dohlížet na transparentní průběh volebních kampaní a jejich financování,“ říká předseda STAN Petr Gazdík.
Odpověď Vojtěcha Weisse, předsedy Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí najdete ZDE.
„Parlamentní a prezidentské volby byly testem nového zákona o politických stranách. Zcela upřímně si musíme říct, že zákon testem neprošel a je třeba zásadních změn, které povedou k opravdu transparentnímu financování volebních kampaní a nepotlačování základních práv občanů, kteří jsou popotahováni za politické názory. Při schvalování zákona jsme upozorňovali Rekonstrukci státu, která zákon prosazovala, že s ním budou v praxi problémy,“ dodává Gazdík.
Starostové proto v nejbližší době uspořádají seminář v Poslanecké sněmovně, na kterém vystoupí odborníci zabývající se problematikou organizování a financování volebních kampaní, na základě kterého vypracují a předloží novelu zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.