Mgr. Petr Gazdík

  • STAN
  • Zlínský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4,1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.06.2022 12:09:00

Zákon zohledňuje požadavky i praktické zkušenosti krajů

Zákon zohledňuje požadavky i praktické zkušenosti krajů

Projev na 26. schůzi Senátu 24. června 2022 k zákonu opatřeních, souvisejících s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny

 Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři.

Dovoluji si vám na úvod poděkovat za dobrou vůli a projednání návrhu v tak krátkém termínu. Opravdu je potřebné, aby tento návrh byl účinný před koncem nouzového stavu, aby mohl nastavený systém ubytování plynule pokračovat.

Návrh je tedy dalším ze zákonů, kterým řešíme otázky související s koncem nouzového stavu, který definitivně končí posledního června. Cílem návrhu zákona je zachování systému ubytování ukrajinských uprchlíků v prostorách zajišťovanými kraji a státem. Na základě pozměňovacího návrhu ministerstva práce a sociálních věcí je součástí návrhu také otázka určení výše humanitární dávky uprchlíkům v následujícím období.

Tato část návrhu reaguje na pokračování konfliktu na Ukrajině a na to, že stále existuje skutečná potřeba zajistit některým osobám s dočasnou ochranou na území České republiky určité finanční prostředky. Na rozdíl od prvních měsíců od počátku konfliktu, kdy se jedná o neprodlené zajištění prvotních nejzákladnějších potřeb uprchlíků je situace více stabilizovaná a řada osob s dočasnou ochranou si již našla zaměstnání a je soběstačná. Celkem se jedná v tuto chvíli asi o 76 000 uprchlíků, kteří pracují.

Osobám s dočasnou ochranou, které se z různých důvodů nemohou postarat o sebe či osoby blízké, např. z důvodů věku nebo péče o malé dítě, bude také nadále poskytována pomoc prostřednictvím speciálně vytvořeného dočasného paralelního dávkového systému. Avšak tato pomoc bude poskytována více diferencovaně, podle věku, možností uprchlíků na území České republiky se osamostatnit.

Konkrétní výše humanitární dávky bude shodná s výší životního minima občanům České republiky, a to pro osoby do 18 let a nad 18 let. Samotné zajišťování ubytovacích kapacit nyní stojí na krizových usneseních vlády, která uložila hejtmanům a ministerstvům vyčlenit potřebné kapacity pro tzv. nouzové ubytování a dočasně nouzového přístřeší. A zároveň jim stanovila náhradu výdajů ve formě tzv. kompenzačního příspěvku za ubytovanou osobu a noc.

Tento systém se zcela jednoznačně osvědčil. Díky němu Česká republika ubytovává uprchlíky, kteří potřebují asistenci státu, v důstojných podmínkách. Proto navrhovaná úprava umožní krajům po 30. červnu plynule navázat na dosavadní praxi, aniž by musely zásadně měnit postupy, na které jsou již zvyklé. Zákon upravuje nouzové ubytování jako veřejnou službu poskytovanou konkrétním provozovatelům ubytovacího zařízení na základě zápisu do elektronické evidence. Zde budeme využívat stávající systém UNPO.

Veřejná služba pokrývá to, že ubytování není výkonem hospodářské činnosti a nevztahují se tak na ně povinnosti plynoucí např. ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Kraje tak nebudou zatěžovány zbytečnou administrativou a budou moci ubytovací kapacity řešit i nadále velmi flexibilně. Zápis kapacit zajišťovaných kraji bude provádět krajský úřad na základě veřejnoprávní smlouvy s provozovatelem. Kraje tedy mohou s mírnou modifikací navázat na dosavadní smluvní postupy.

Zákon také v přechodných ustanoveních automaticky přebírá do nového systému dosavadní smlouvy s provozovateli. Zákon řeší též úhradu výdajů spjatých s ubytováním. Ty nově upravuje tzv. paušální náhrady nákladů na ubytování v zařízeních zajišťovaných kraji v rozmezí od 250 do 350 Kč za ubytovanou osobu a noc. Nadále se počítá s dotačním financováním těchto nákladů ministerstvem financí z prostředků krizové rezervy.

Závěrem zdůrazňuji, že návrh zákona vznikl v úzké spolupráci s kraji a zohledňuje jejich požadavky i praktické zkušenosti. Nutnost rychlého přijetí tohoto zákona, nabytí účinnosti před koncem nouzového stavu je důvodem jeho projednání v režimu legislativní nouze.

Děkuji vám za pozornost a případnou podporu tohoto návrhu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama