S nebývalou mírou zbytnělého ega nám novodobí baviči předvedou svá oblíbená čísla zájezdového programu. Politika tak není jen pokračováním byznysu jinými prostředky, nýbrž i vedlejším produktem zábavního průmyslu. I proto se lídry kandidátek stávají populární televizní tváře či fotbalisté apod. Přidá se k nim ještě předvolební gulášek, pivečko a úspěch je zaručen. Vnímáni toho, co je, či není, zábavné se navíc u člověka mění s časem – co bylo zábavné včera, může dnes nudit a naopak, co nudí dnes, může být zábavou zítřka.
Hra pokračuje. Točte se pardálové. Jde o to získat potlesk publika právě v onen volební víkend. I proto je důležité mít právě teď silnou pozici v klíčových médiích a v průzkumech veřejného mínění. Ať to stojí, co to stojí. Však ona se ta investice vrátí. Svou vrchovatou měrou k tomu přispěje stát samotný, tedy každý daňový poplatník. Ale co, lidé chtějí volit silné a úspěšné. Sami by přeci taky chtěli být silní a úspěšní. Pak se uvidí. Anebo taky ne, ale karty již budou nějak rozdány. Hory slibů se po volbách uklidí a začne nové porcování koláče. Konec představení, konec experimentu, konec iluzí.
Doporučoval bych uskutečnit anketu u těch klíčových hráčů, kteří kolíkují naše domácí hřiště. Dotázal bych se jich, zda podporují aktivně některé kandidující strany, zda znají jejich kandidáty a jejich programy. Nuže, jaké preference mají pánové Petr Kellner, Martin Roman, Zdeněk Bakala, Patrik Tkáč, Marek Dospiva, Richard Háva, Tomáš Chrenek a Pavel Tykač? A co třeba méně viditelní muži politicko-byznysového prostředí – např. Vladimír Johanes, Radek Pokorný či Miroslav Jansta? A co účastníci golfových výletů do Dubaje a jiných lákavých destinací? Z této první ligy učinil krok stranou Andrej Babiš a šel do volební vřavy sám. Už nevolá Grossovi, už nejezdí Langerovi na svatbu či oslavu narozenin. Nabízí sám sebe. Program je jednoduchý. Podpora českých potravin a úlevy velkým zaměstnavatelům. „Bude to fungovat, když bude stát fungovat jako moje firma,…“, říká černý kůň letošních předčasných voleb. „Bude to výhodné“, dodává. Pro koho?
V této disciplíně (politickém marketingu) se používají velmi pestré metody manipulace. A utéct se před nimi skoro nedá. Ve finále totiž není důležité jak, ale jestli. Vítěz pak píše včerejší dějiny a určuje budoucnost. Koalice a dohody se prý tvoří až po volbách. Kromě možné levicové fronty ČSSD (s Haškem) a SPOZ, s KSČM v zádech, je také možná prý tzv. nelevicová dohoda mezi TOP 09 a ANO, byť třeba jen jako silná společná opozice. Však oni už se mocní muži českého kapitálu nějak dohodnou. A co na to voliči? Co by – nasypte do rybníku vypaseným kaprům další krmení (rozuměj volební hlasy) a dejte na čtyři roky pokoj.