Dobré dopoledne všem. Vážené dámy, vážení pánové, ono tady už mnoho zaznělo, já si dovolím řečí praktika jenom krátce okomentovat tady některé názory ve vztahu k té kvalifikovanosti, respektive nekvalifikovanosti vysokoškolských učitelů. Budu mluvit jednoznačně z praxe. Patnáct let jsem byla ředitelkou školy a vím, jak to bylo složité a je to ještě dneska složité sehnat kvalifikovaného, dobrého učitele.
A moji kolegové, ředitelé - byla jsem také radní přes školství na Praze 5 - takže kontakt s řediteli jsem měla. Jednoznačně naše zkušenosti mluví o tom, že pedagogická fakulta nezaručuje kvalitní přípravu na toto povolání. A naopak, leckdy přijde vysokoškolsky vzdělaný člověk, který třeba jezdí na lyžařské kurzy, na tábory, zkušenosti s výchovou dětí, se vzdělávání dětí má, a pokud projeví zájem, neměli bychom mu v tomto bránit, protože leckdy může být lepším učitelem, než je ten plně kvalifikovaný. A takovou zkušenost opravdu máme.
A co je ještě potřeba říci. Dnešní legislativa umožňuje nekvalifikovaného učitele zaměstnávat neomezeně, na neomezeně dlouhou dobu, to za a). A za b), ten nekvalifikovaný učitel nemusí mít ani vysokoškolské vzdělání, což právě tato novela mění a daleko více zpřísňuje, přestože tedy budeme umožňovat nekvalifikovanému vysokoškolákovi učit, omezujeme ho ale na dobu tří let. Takže já bych tady neviděla to tak černě, tak jako se to někdy prezentuje a leckdy se malují opravdu čerti na zeď, protože naopak tato novela zpřísňuje a reguluje nekvalifikovanost pedagogů. Budou moci učit pouze tři roky, budou si muset dodělat vzdělávání a budou to muset být vysokoškoláci. To je zatím vše. Děkuji.