odklad
Dobrý den, hodně se teď řeší odklady do škol. Zajímalo by mě, proč v tomto směru vedeme? A jak se díváte na jejich zrušení, jak někteří navrhují? Máte dojem, že jsou zneužívány nebo je chyba jinde? Mám s odkladem zkušenost a přijde mi, že by jejich zrušení nadělalo víc škody než užitku. Děkuji za odpověď Taťána
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Odpověď
jak ukázala výroční zpráva České školní inspekce (ČŠI) za rok 2022/2023, odklad u nás potřebuje 24,3 % dětí - to je každé čtvrté dítě. V rámci celé Evropy se jedná o raritu. Jako nejčastější příčinu odkladu ČŠI uvádí „celková nezralost“. Co přesně tento termín znamená, nevědí leckdy sami odborníci. Z odborných studií bohužel jasně vyplývá, že odklady jsou mnohdy zneužívány ať už rodiči nebo samotnými mateřskými i základními školami. Častými důvody rodičů jsou obavy z nástupu dítěte do první třídy.
Tento stav umožňuje současný systém, který nenastavuje žádné parametry a přesná kritéria. Enormně vysoký počet odkladů způsobuje, že šestileté děti zůstávají v předškolních zařízení, kde se jim často zabrzdí jejich vývoj a navíc „blokují“ místa tříletým dětem. Tím lokálně vzniká nedostatek míst v mateřských školkách a také se tím rodičům znemožňuje návrat na pracovní trh.
Absolvovala jsem mnoho setkání s odborníky, zúčastnila jsem se na toto téma kulatých stolů a se znalostí této problematiky považuji za nutné udělat jejich systémovou – legislativní změnu. V současné době má ministerstvo školství rozpracované tři varianty, ke kterým bude uspořádán 15. května kulatý stůl. Předpokládám, že z něho vyplyne, která varianta bude nejvhodnější, a to především s ohledem na dítě.
Děkuji za Váš zájem a kdybyste měla nějaké další dotazy, neváhejte se na mě obrátit.
S úctou
Renáta Zajíčková, poslankyně