Každopádně máme před sebou zbrusu nové rozpočtové období 2014 – 2020. A do českého rozpočtu bude Evropská Unie opět investovat miliardy korun. Máme tady znovu příležitost využít investice do rozličných oblastí naší ekonomiky – tentokrát snad skutečně efektivně.
Nyní nechci diskutovat o tom, zda dotace deformují či nedeformují trh. Při této příležitosti bych se rád zaměřil na problematiku evropských investic do našich obcí a měst (na municipality obecně).
Obecně města a obce nemohou, a když už, tak jen omezeně, bez dotací investovat do svého rozvoje. Jejich rozpočet bývá obvykle velmi omezený. Mnohdy nemají ani šanci pokrýt všechny své výdaje a spolehlivě hospodařit. To je všeobecně známo.
Přemýšlel jsem o tom, jak usnadnit obcím a městům cestu ke spolehlivému finančnímu zdroji, na který mají beztak oprávněný nárok už jen kvůli členství ČR v EU.
Existuje řešení, které zpřístupní této oblasti finanční prostředky a usnadní administrativu i celý proces.
Rád bych v EU propagoval svou myšlenku přerozdělení části zdrojů z EU jiným způsobem, než prostřednictvím dotací.
V současnosti obce musí oficiálně vstoupit do dotačního řízení. Tak se stává, že jsou často nuceny o potřebné finance nesmyslně „válčit“ a soutěžit s jinými obcemi a městy. Mnohdy zcela zbytečně vynakládají další zdroje – peníze, čas a energii, aby dotaci získali.
Myšlenka je prostá. Obce by měly mít nárok na dotace z EU bez toho, aby o dotace oficiálně složitě žádaly. Každá obec a město v ČR by mělo obdržet určitý balík peněz a bylo by zcela v jejich režii a na rozhodnutí jejich zastupitelstva, jak zdroje využijí ve prospěch obce.
Pokud k tomuto přičteme i záměr Úsvitu o osobní, hmotnou a trestní odpovědnost politiků, nemělo by se stávat, že by peníze z EU byly zneužívány a nesmyslně investovány jinam, než kam jsou určeny.
Nejsem natolik naivní, abych zapomínal na to, že každý systém se dá zneužít. Nicméně daná forma přerozdělování peněz z EU by byla efektivní, úsporná, snadno kontrolovatelná a obce by nemusely mezi sebou soutěžit o finance.
Nezanedbatelná by byla i následná úspora na tzv. Operačních programech technické pomoci, jež jsou primárně určeny na administraci a propagaci. Díky tomu, by mohla být část uvedených ušetřených zdrojů vzápětí opět efektivně investována. Celkově by se tedy zvýšila alokace pro města a obce a snížila by se administrativní náročnost. Odpadlo by zdlouhavé čekání na to, zda dotace bude schválena a současně by bylo zamezeno korupci v průběhu schvalování dotací. Systém rozdělování evropských zdrojů by byl pak celkově transparentnější.
Váš kandidát do Evropského parlamentu č. 11
Bc. Richard Andrle Sylor, MBA