já bych rád reagoval na pana předsedu ohledně postupu, který tato vláda zvolila při projednávání jak Globálního kompaktu o migraci, tak Globálního kompaktu o uprchlících.
V prvním případě 14. 11. naše vláda jasně svým usnesením řekla, že Česká republika se ke Globálnímu kompaktu o migraci nepřipojuje. Na základě toho Ministerstvo zahraničních věcí jednalo s našimi diplomaty o tom, jakou cestou se Česká republika nepřipojí. Prvním krokem bylo, že zástupce České republiky nebyl přítomen na konferenci v Marrákeši, což jsme i my notifikovali u OSN v New Yorku. Otázka zdrží se, či nezdrží, byla projednána v pondělí na vládě. Obě dvě varianty by vedly ke stejnému výsledku, že Česká republika nebude účastna tohoto kompaktu. Vláda se nakonec rozhodla hlasovat proti kompaktu a na základě toho byl také dnes ráno odeslán jasný pokyn naší velvyslankyni při OSN tak, aby i tuto pozici notifikovala. Toť ke Globálnímu kompaktu o migraci.
V případě Globálního kompaktu o uprchlících, jedná se o text, který byl dojednáván v první polovině letošního roku a schválen 7. července 2018. Následně byl společně s dalšími texty součástí zprávy Vysokého komisaře pro uprchlíky. Nejedná se, jak tady někteří poslanci zmiňují, o závazný text, nejedná se o text, který by zaváděl jakékoli povinnosti pro Českou republiku, kterou by již nyní nedělala. Jestliže hovoříme o podpoře zemím, které čelí uprchlické krizi, tak hovoříme o dobrovolné materiální a finanční podpoře, kterou již Česká republika v minulosti opakovaně dávala zemím, jako je Jordánsko či Libanon a jiné. Pokud hovoříme o jakýchkoli závazcích, tak nám vyplývají již z Ženevské konvence z roku 1951. Nezavádí se nic nového. A jestliže zde hovoří někteří poslanci o jakýchsi kvótách, tak opravdu toto v tomto kompaktu není. Není tam žádný globální mechanismus přesidlování. Naopak se hovoří o tom, že uprchlíci se mají co nejrychleji vrátit do zemí, odkud odešli, odkud utekli před konfliktem nebo pronásledováním. Toť vše.
Děkuji.