V důsledku nečinnosti Vlády České republiky je možné, že tato infrastrukturní stavba bude spolu s dalšími více než 104 významnými dopravními stavbami v celkové hodnotě 130 miliard korun zastavena. Důvodem je nesoulad s evropským právem, respektive neřešení problematiky EIA, na který byla Česká republika upozorněna již v roce 2013. Od té doby ale problém neřešila.
V rámci problematiky EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) zahájila v dubnu 2013 Komise EU vůči ČR řízení pro porušení povinnosti ve věci nesplnění souladu se směrnicí č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (směrnice EIA). ČR souhlasila, že přistoupí k novelizaci národní legislativy EIA a souvisejících zákonů (stavební zákon, zákon o ochraně přírody). Komise má však možnost neschválit velký projekt, který bude vykazovat jasné známky porušení environmentálních pravidel a politik. Nečinnost Ministerstva životního prostředí vede k vytvoření kritické situace, která může vyústit až v nejčernější scénář. Tedy k zastavení všech staveb, jak veřejných, tak i privátních, které mají absolvován proces EIA před poslední novelizací zákona.
„Vláda České republiky svou dlouhodobou nečinností způsobila, že mnoho významných staveb komunikací se dostalo do vážného ohrožení – a to včetně významného propojení Liberce a Jablonce nad Nisou. Jen před pár dny ministr dopravy spolu s dalšími poklepával základní kámen komunikace. Že k ní nakonec ale v řádném termínu dojít vůbec nemusí, již neřekl,“ varuje poslanec Mgr. Václav Horáček.
Jak poslanec Václav Horáček dodává, jedinou cestou bylo vyjednat v Bruselu výjimku pro dříve zpracované dokumentace, aby Česko mohlo i po schválení nového zákona i EIA pokračovat ve výstavbě dálnic, silnic a obchvatů. „To se ale nestalo, výjimku nikdo nevyjednal a důsledkem jsou již zastavené projekty a další ve vážném ohrožení, že je potká stejný osud. Včetně Kunratické,“ vysvětluje Horáček.
Dříve projednané a schválené dokumentace EIA tedy není možné použít. „Celý proces bude nutné opakovat – to bude znamenat výrazné zdržení staveb a faktické riziko ohrožení čerpání strukturálních fondů, kde jde o desítky miliard korun. Pro občany to navíc znamená, že budou muset další roky jezdit po nevyhovující komunikaci, která patří mezi rizikové z hlediska bezpečnosti. To vše jen pro nečinnost současné Vlády,“ uzavírá Horáček.