Osobně se nedivím, že se ČEZ jako majoritní dodavatel elektřiny ozval
a zpochybnil význam aukcí. Překvapením by pro mne naopak bylo, pokud by
tak neučinil.
Všichni dominantní dodavatelé vynakládají
nemalé finanční prostředky na reklamu. Patrně nejvíce využívanou je ta,
která spočívá v lákání potenciálních zákazníků na zlevněnou elektřinu.
Málokdo však ví, co to je silová elektřina, které se avizovaná sleva
týká, a málokdo si tak uvědomuje, že jde o určité procento ze složené
částky, nikoliv z celkové sumy. Nápaditost a mazanost však nelze upřít
ani reklamám slibujícím údajnou úsporu při vytápění.
Všem jde
přitom "jen" o zákazníka a obchod. Jedni na to jdou chytře, druzí ještě o
něco chytřeji. Nelze však popřít skutečnost, že aukce ve srovnatelně
velkých městech lidem ušetří téměř třetinu nákladů, a taková úspora je
již pořádně znát. Alternativní dodavatelé narozdíl od majoritních
nepracují jen se silovou elektřinou, ale rapidně snižují i stálý měsíční
poplatek za odběrové místo, který u dominantních dodavatelů činí zhruba
50 korun.
Tak se mi zdá, že okřídlené heslo „Trh a konkurence
vyřeší vše“ dostihlo i samotné své otce. Cena silové elektřiny na trhu
již od roku 2011 trvale klesá, avšak majoritní dodavatelé, narozdíl od
těch alternativních, nedokážou na tento vývoj reagovat pružně.
Václav Snopek, poslanec Parlamentu ČR za KSČM