Nařízení EU tímto reaguje na dlouho opomíjenou realitu, kdy jeden e-shop nabízel zákazníkům z jiných členských zemí naprosto rozdílné ceny v případě prodeje totožných produktů či služeb nebo odmítal uskutečnit prodej zákazníkům platícím jinou měnou, než byla e-shopem podporována. Podle analýzy, která se za tímto účelem prováděla se ukázalo, že tímto způsobem se k zákazníkům chovalo celkem 60 % všech e-shopů působících v Evropské unii. Směrnice tak narovnává dlouho pokřivená spotřebitelská práva zákazníků nakupujících přes internet v jednotlivých členských státech napříč Evropskou unií, kteří řadu let čelili diskriminaci e-shopových prodejců.
Vzhledem k tomu, že jako každý mladý člověk nakupuji většinu zboží přes internet a samozřejmě vyhledávám nejnovější zboží ať už v oblečení, hudbě nebo doplňcích, tak toto nařízení vítám a jsem ráda, že Evropský parlament narovnává podmínky všem evropským spotřebitelům na jednotném internetovém trhu.
Na druhou stranu se musím ptát, proč se to samé nepodařilo i s potravinami? Jak je možné, že něco tak základního jako jsou potraviny zůstávají bez záruky jednotné kvality napříč Evropou? Jak je možné, že i přes řadu upozornění a snah nejen českých spotřebitelů a politiků jsou tyto apely ignorovány? A co víc, Evropský parlament dokonce svým opatřením dvojí kvalitu potravin takřka zlegalizoval.
Cílem nově zvolených europoslanců by proto mělo být co nejdříve prosadit přepracování zakládajících smluv EU a prosadit znovuobnovení práva veta v Evropském parlamentu tak, aby se nikdy nemohlo opakovat, že členské země EU budou hlasovat proti zájmu jiné členské země, jejíž obyvatelé budou prosazeným nařízením znevýhodněni.
Proto je důležité, jaké zastupitele si letos do Evropského parlamentu za svou zemi vybereme a jací lidé budou prosazovat naše skutečné zájmy a řešit naše skutečné problémy.
Veronika Luňáková
kandidátka do Evropského parlamentu za Občanskou demokratickou stranu