Mgr. Vlasta Bohdalová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,45. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.01.2011 20:04:00

Resort školství potřebuje skutečnou koncepci, nikoli výkřiky do tmy

Resort školství potřebuje skutečnou koncepci, nikoli výkřiky do tmy

Chtěla bych připomenout fakt, na který se rádo zapomíná: byla to právě ČSSD, kdo přišel v roce 2005 s největší školskou reformou, která byla obsažena v nově přijatém školském zákonu.

V nedělních OVM hovořil ministr školství o velmi špatné situaci českého školství, zmínil též absenci koncepce. Chtěla bych připomenout fakt, na který se rádo zapomíná: byla to právě ČSSD, kdo přišel v roce 2005 s největší školskou reformou, která byla obsažena v nově přijatém školském zákonu č. 561/2004. Bohužel ihned po jejím zavedení se v ČR vyměnila vláda a za poslední čtyři roky se na MŠMT vystřídalo pět ministrů, kteří jakýmsi záhadným způsobem, který postrádal logiku a koncepci, vytrhovali ze školského zákona jeho podstatné body: odložení maturit, tři přihlášky na střední školy (v době, kdy výrazně klesla naplněnost středních škol a školy byly díky tomu zavalovány další administrací) atd.

Pan ministr Dobeš dnes prohlásil v OVM, že má připravenu novou koncepci školství. Pokud se bude podobat nesmyslným výstřelům do tmy, kterých se zatím dopustil (připomeňme si třeba jeho návrh, podle kterého budoucí učitelé budou nejprve učit a teprve poté studovat pedagogiku, či mnou tolik "oblíbené" smlouvy s rodiči či vyhlašovaný a odvolávaný příspěvek pro nové pedagogy), je zřejmě na čase se pořádně vyděsit. Nebo ne? Podívejme se, jaká je skutečnost. Na MŠMT se zatím chystá malá a velká novela školského zákona, o které se veřejnost dozvěděla až po zveřejnění katastrofálních výsledků PISA. Ovšem  jakákoliv změna tak velikého formátu by měla být připravována až ve chvíli, kdy bude úřadující ministr znát aspoň základní pilíře nové koncepce. Zatím víme, že budeme testovat žáky 5. a 9. tříd.

Nic proti tomu, ale jaké bude další využití těchto testů?  Je přeci jasné, že za současné situace nemá smysl vytvářet žebříčky škol. Stále slyšíme, že by stát měl na všechny změny ve školství uvolnit peníze.  S tím se dá vyslovit všeobecný souhlas.  Ale my si na peníze můžeme sáhnout až ve chvíli, kdy dokážeme efektivně využívat fondy, které jsou pro české školství připraveny v EU. Skutečnost - díky zcela nekoncepční personální politice a naprostému rozbití odboru čerpání evropských fondů, který svými kroky ministr Dobeš provedl – je ale taková, že se čerpání téměř zastavilo.

Jsem si téměř jista, že kvůli těmto destruktivním ministrovým krokům tak do konce roku 2013 nevyčerpáme to, co bychom měli. To je velmi varující.

Co tedy dělat? Podle mne především odpolitizovat diskuze, přestat se nesmyslně přetahovat o to, kdo jaký návrh přinesl a udělat vše proto, aby náš vzdělávací systém vychovával budoucí generaci, která bude konkurenceschopná nejen v domácím, ale i mezinárodním měřítku. Pro to je ale potřeba začít pracovat na skutečné koncepci a nikoli obor dalšími a dalšími „balónky“ znejišťovat, pane ministře.  

ČSSD je k takové diskusi, jejímž cílem bude skutečná a společensky odpovědná reforma školství, připravená, protože v programu sociální demokracie je školská problematika jednou z hlavních priorit.

Vlasta Bohdalová, stínová ministryně školství za ČSSD

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama