Rozhořčení taxikářů z neschopnosti města a ministerstva chápu, ale rozhodně je to neomlouvá. Podstatné však teď je, že aplikace jako Uber a Liftago jsou nový vynález, který převrací poměry ve společnosti a naše legislativa ho musí dohnat. Stejně jako když byla objevena železnice, musely se aktualizovat dopravní pravidla, která počítala jen s koňskými spřeženími.
Jak primátorka, tak ministr dopravy byli nominováni za ANO a stačilo se domluvit na tom, jak má nová regulace vypadat. Praha má podle Ústavy právo navrhnout aktualizaci zákona; protože je v Česku jediné město, kde Uber jezdí, bylo by to i logické. Návrh Pirátů projednal výbor pro legislativu letos v červnu, vláda téměř jistě tento rok nic neudělá (jak vyplývá z dopisu od premiéra Sobotky) a s primátorkou jsme diskutovali o možnosti přijetí nového zákona jako v červnu schválili v Estonsku, který by vnesl do současné situace férové podmínky. Neschopnost vlády a vedení Magistrátu poškozuje všechny poctivé podnikatele.
Prosazujeme aktualizaci zákonů, aby zohlednily pokrok v technologiích a zavedly férové prostředí. Zákon má jasně určit hranici mezi přivýdělkem a podnikáním, zrušit majáček a taxametr tam, kde se přeprava objednává předem pomocí digitální aplikace, a donutit všechny řidiče i digitální platformu samotnou k důslednému placení daní. Tento přístup je jediným dlouhodobým a skutečným řešením napjaté situace po vynálezu nových apek pro přepravu.
Jakub Michálek
předseda klubu Pirátů v Zastupitelstvu hl. m. Prahy