Export
Česká republika patří mezi malé exportně orientované ekonomiky, proto
její kondice závisí i na ekonomice obchodních partnerů. Za stávající
situace můžeme sáhnout i po nepříliš využívaném nástroji – dorovnávání
úrokových rozdílů u půjček na financování exportu. Tento produkt
poskytují komerční banky. Z minimální investice, kterou bude potřeba
vynaložit na drobné administrativní úkony, lze vykřesat podporu pro
export v miliardách. Další možností je odstraňování byrokratické zátěže,
která dlouhodobě odrazuje mnohé podnikatele. Není třeba složitě
připomínat, že byrokracie nás stojí tisíce pracovních míst ročně, jejich
zřízení by přineslo další peníze do napjatého rozpočtu, stejný efekt by
mělo samotné omezení úředních procedur. Nemuseli bychom pak sekat do
živého, jak vyhrožuje stávající ministr financí.
DPH
Zachování stávajících sazeb přinese nejen stabilitu do českého daňového
systému, který je v posledních letech terčem neustálých, ekonomicky
kontraproduktivních změn. Zvýšení sazeb DPH přinese nižší příjem do
rozpočtu, neboť navýšení DPH povede k ještě většímu snížení výdajů
českých domácností. Jen za poslední rok poklesly tyto výdaje o více jak
2,2%. Naopak se výrazně zvýšily úspory, ne však úspory pro budoucí
investice, nýbrž šetrnost z důvodu strachu a nejistoty.
Významný deficit ve státní kase je způsoben i setrvalým nevýběrem daní.
Resort financí v čele s Miroslavem Kalouskem adekvátně nevybírá daně a
bez jasného klíče a vysvětlení i řadu daňových nedoplatků odpouští. V
letech 2007-2011 nebylo na daních vybráno půl bilionu korun, což pro
představu představuje polovinu stávajícího rozpočtu ČR. V přepočtu se
jedná o částku 50 000,-korun na každého obyvatele, včetně seniorů a
kojenců. Dalších 42 miliard bylo odpuštěno v posledních dvou letech.
Výzkum a vzdělání
Věci veřejné z dlouhodobého hlediska považují za klíčovou podporu výzkumu a vzdělání. Jedině tak si Česká republika může udržet konkurenceschopnost ve světě. Ekonomické ukazatele ukazují propad v průmyslové výrobě o 3,1 a ve stavebnictví dokonce o 4,7 procentního bodu. Z toho důvodu pevně věříme, že vláda přijme i další opatření v oblasti administrativy a boje s korupcí, která umožní opět čerpat peníze z evropských fondů.
Skoro čtvrt roku nemáme peníze z fondů Evropské unie, protože byly pochybnosti o smysluplném a účelném využívání těchto prostředků, tyto peníze nyní chybí na rozvoji infrastruktury, výstavbě vědeckých center i financování výzkumných projektů univerzit.Už nyní se potýkáme s nedostatkem kvalifikovaných a vzdělaných lidí v technických profesích. Pokud bude stávající přístup pokračovat, tak odliv zájemců bude ještě vyšší, neboť nikdo nebude chtít studovat obor, který stagnuje. Firmy rovněž ztratí zájem o absolventy, kteří ovládají pouze technologie minulého století. Výzkum a vzdělání patří mezi dlouhodobé strategické cíle.