Podívejme se podrobněji na šetření agentury STEM. Ve volebním modelu – tedy odhadu volebních výsledků podle dané agentury – se Pirátům příliš nedaří. Zaznamenali 4,6 % v dubnu, 3,8 % v červnu a jen 3,1 % na konci června. Vypadá to jako sešup, agentura nám ovšem kromě modelu poskytuje ještě jedno číslo - volební preference. Jde o procento lidí v populaci, kteří na otázku koho se chystají volit, řeknou určitou stranu. U Pirátů to byla od března do června pořád stejně – 4 %. Pro srovnání TOP 09 měla u STEMu ve sledovaném období preference také 4 %, jen v březnu to bylo 5 %. Pro TOP 09 ovšem STEM ve volebním modelu v jednotlivých měsících předpověděl 5,5 – 6,7 %. Čím to tedy je, že Pirátům vycházejí volební odhady horší?
Jednoduchá odpověď je: "Výzkumné agentury nevěří, že voliči Pirátů skutečně dorazí k volbám". Piráti mají výrazně nadprůměrné výsledky mezi lidmi, kteří deklarují, že k volbám spíše nedorazí. Dále mají Piráti velmi dobré výsledky mezi mladými lidmi, kteří v Čechách k volbám chodí zhruba o polovinu méně často než starší generace. Mají tedy Piráti šanci?
Existuje řada příkladů z poslední doby, kdy volební kampaň dokázala razantně změnit volební účast jednotlivých skupin voličů. Jeremy Corbyn dokázal zvednout volební účast mladých lidí na 70 % a do značné míry díky tomu smazal náskok konzervativců. Donald Trump zvedl podíl venkovského voličstva v Michiganu z 18 % na 27 % – tím strhl výsledek v tomto klíčovém státě na svou stranu. Tomio Okamura dokázal zmobilizovat své příznivce v krajských volbách a jeho strana díky tomu pronikla do většiny krajských zastupitelstev, Jiří Mádl a Martha Issová v roce 2010 svým klipem Přemluv bábu výrazně podpořili volební účast u mladších lidí, kteří tehdy houfně volili TOP 09 a Věci veřejné.
Volební úspěch Pirátů tedy záleží především na tom, jestli dokážeme přesvědčit voliče, že přijít k volbám má smysl. Ten nejjednodušší argument je, že nakrknout ty páprdy, kteří dnes v parlamentu sedí, stojí za to samo o sobě. To ale nestačí. Daleko důležitější je vrátit stát pod kontrolu občanů a pořádně posvítit na to, co stávající politicko–trafikantská garnitura s Českou republikou provádí, příkladem jsou třeba investice ČEZu v Albánii, které financujeme z vlastní výplaty.
Nebojte se proto průzkumů a ve volební den - 20. - 21. října - s sebou vezměte bráchu, ségru, mámu, tátu, babičku, dědu a psa a Pusťte nás na ně!