Roční potřeba zdrojů pro přiblížení stavu dopravní infrastruktury v ČR k vyspělým zemím EU je v současnosti 100 miliard korun. Pro dosažení standardního stavu je celkem potřeba dokonce až 1 a půl bilionu korun. Investice do dopravy jsou ale neustále v deficitu. Jen letos bude podle Ministerstva dopravy chybět minimálně 31 a půl miliardy korun. Kraje se v tomto ohledu snaží o nápravu. Starají se například o v současnosti zanedbaný stav silnic II. a III. třídy včetně mostních staveb, které převzaly od státu. „Naší cestou pro stabilizaci systému financování dopravní infrastruktury do budoucna je využívání prostředků Evropské unie v rámci operačního programu Doprava, poctivé a správné zadávání veřejných zakázek a také důsledná kontrola přípravy a realizace staveb,“ zdůrazňuje Jiří Zimola. Dalšími možnostmi jsou také rozšíření mýtného systému a využití financování z mimorozpočtových zdrojů, jako jsou PPP projekty.
Mezi priority krajů v rámci rozvoje dopravní infrastruktury patří zejména zlepšení spolupráce státu a krajů při plánování, přípravě a realizaci staveb, což v současné době plošných škrtů pravicové vlády nefunguje. Dopravní infrastruktura potřebuje kvalitní plánování a přípravu podle předem daných priorit. ČSSD bude důrazně prosazovat dokončení páteřní silniční i železniční sítě a to včetně dopravních komunikací potřebných k realizaci strategických projektů.
Kraje ale v současnosti řeší také kompletní financování veřejné dopravy, drážní i autobusové, které na ně přešlo zákonem o rozpočtovém určení daní.
Uvědomují svoji povinnost zachovávat rozsahy obou druhů přepravy cestujících tak, aby neustal udržitelný rozvoj území, zejména v okrajových a méně osídlených částech regionů. Drážní doprava je v současnosti v krajích stabilizována. Vyjednávací pozice krajů se od roku 2008 mírně zlepšila, přesto jednání s dominantním dopravcem jsou velmi složitá, protože nelze ovlivňovat tarifní politiku a ani kvalita vozového parku není na dostatečné úrovni. Nutnou optimalizací prochází veřejná linková doprava, která zaznamenává v posledních letech mírný pokles výkonů, ačkoli náklady na ni kvůli ceně pohonných hmot neúměrně vzrůstají.
„Kraje v posledních letech výrazně investovaly do moderních integrovaných dopravních systémů, které dosahují evropské úrovně.Je však nutné si uvědomit, že zajišťování veřejné dopravy nelze řešit pouze v rámci jednotlivých krajů, podporujeme proto co nejvíce mezikrajskou a také mezistátní spolupráci, snažíme se být maximálně aktivní na poli ekonomické diplomacie,“ dodává hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec, který je lídrem kandidátky ČSSD v kraji i pro nadcházející krajské volby.