Proč tolik slov o Janovi, kterých je mezi námi určitě nepočítaně? Stala se mu totiž při návratu z dovolené zvláštní věc. Během čtrnácti dnů si odpočinul, nabral nové síly, užil si koupání i lenošení, jezdil na kole a kolečkových bruslích. Stihl toho opravdu hodně a ujel stovky kilometrů. Těsně před návratem domu, když hodlal zabočit a zaparkovat v ulici, kde bydlí, si všiml, že na něj mává nějaká krásná slečna. Mimoděk se ohlédl a srážce s protijedoucím vozidlem zabránila jen relativně nízká rychlost obou automobilů, duchapřítomnost manželky, která strhla volant, a štěstěna. Historka se šťastným koncem, dalo by se říci. Pravdou však je, že ona dívka, která na Jana mávala, nebyla reálná. Byla to dívka, která mává na všechny řidiče z nově umístěné obrovské LED obrazovky.
Velkých LED obrazovek kolem českých silnic přibývá. Pokud lze věřit průzkumu mezi reklamními agenturami, vzrostl zájem klientů jen za poslední rok o 40 procent. Není divu, obrazovky totiž dokážou upoutat pozornost i na několik sekund a právě to zadavatelé reklamy chtějí a jsou za to ochotni platit nemalý finanční obnos. Zatím neexistuje relevantní průzkum, který by charakterizoval souvislost nehodovosti s LED obrazovkami. Ruku na srdce, kdo z nás řidičů by přiznal, že nehoda se stala proto, že se právě díval na reklamu? Dosavadní výzkumy Dopravní fakulty ČVUT i expertní posudky policistů jsou však zcela jednoznačné. Obrazovky omezují schopnost řidičů dostatečně rychle a včas reagovat na dopravní situaci. Na druhou stranu, právě policie je v boji proti nim téměř bezbranná. Smlouvy na obrazovky mají jejich provozovatelé uzavřeny s vlastníky pozemků nebo budov, na kterých jsou umístěny. Rozhodnutí o jejich odstranění z důvodu nebezpečnosti je tak velmi komplikovaný, leckdy téměř nemožný proces.
Můj kamarád Jan chce se po dovolené stát aktivistou za boj proti LED obrazovkám. Už když mi svůj záměr sděloval, věděl, že je to boj v pravdě „donkichotský“. Byznys, který se okolo točí, je totiž v řádu stovek miliónů korun. Selský rozum, ale v přeneseném smyslu i naše Ústava, však říká, že byznys jednoho nelze postavit nad právo jiného. Zvláště pak, když jde o život, nebo třeba jen o právo šťastného a hlavně bezpečného návratu z dovolené. Ministerstvo dopravy je, podle mých zjištění, nakloněno záležitost ohledně nebezpečnosti LED obrazovek řešit změnou zákona o reklamě. Údajně jen čekají na nějaký relevantní podnět.
Milý Jane, tenhle text určitě zatím není oním relevantním podnětem. V boji proti LED obrazovkám však už nejsi sám.