"Aktuální rozhodnutí Drážního úřadu zrušit zvýšení slev pro kusové zásilky není dobrá zpráva především pro ČD Cargo. Totálně se tak zhroutil před nedávnem vyhlášený plán ministra Stanjury na záchranu tohoto podniku," říká stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Podle něho musí ministr Stanjura, ač je v současné době v demisi, neprodleně tuto situaci řešit a představit variantní strategii podpory tohoto státního podniku. Strategii, která bude stabilizovat dramatickou situaci nejen v ČD Cargo, ale v železniční dopravě obecně.
Drážní úřad svým verdiktem vyhověl stížnosti soukromých železničních dopravců, kteří zavedení slev napadly. Důvodem je, že změna se udála příliš rychle a nebyla oznámena s ročním předstihem. Obdobně v minulosti zdůvodnil své rozhodnutí Drážní úřad například i v případě zdražení poplatků, které prosazovalo SŽDC. "Ministerstvo dopravy paradoxně jednalo tak, jakoby neznalo předchozí verdikty Drážního úřadu a opakuje poněkolikáté stejnou chybu. Otázkou je, zda to je neprofesionalita, nebo záměr. Obě tyto varianty však svědčí o chaosu, který v rezortu panuje," tvrdí Chovanec.
Podle ČSSD je nutné okamžitě připravit Národní plán podpory železniční přepravy, se zvláštním důrazem na podporu nákladní dopravy. Podpora se však nesmí týkat jen státního podniku, ale všech provozovatelů dopravy na kolejích. "Existují nástroje, které se dají prakticky okamžitě použít. Je možné například zohlednit nárůst cen energií, ekologických daní a dalších vstupů, které se výrazně promítají do strategických plánů všech dopravců. Nutností pak je celková optimalizace přepravy nákladu po kolejích. To však bez aktivního zásahu státu, respektive jeho představitelů, není možné," dodává Chovanec s tím, že další chyby si již nikdo z Ministerstva dopravy nemůže dovolit.