Milan Chovanec

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.09.2011 9:23:08

Vláda porušuje vlastní programové prohlášení

Vláda porušuje vlastní programové prohlášení

Vzkazy přes média, výhrůžky zdražením dálničních známek a odložením výstavby klíčových dopravních staveb.

Normal 0 21 false false false CS JA X-NONE

Tak dnes vypadá nedůstojný boj mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem financí o zvýšení financí ze státního rozpočtu, s kterými bude příští rok resort dopravy hospodařit. Zásadní chyba je přitom v samotném přístupu vlády a v jejích prioritách. Na západ od nás se i v dnešní ekonomicky nestabilní době investují miliardy do výstavby dopravní infrastruktury, jelikož si státy jako Německo moc dobře uvědomují význam těchto investic pro znovunastartování ekonomiky. Současná česká vláda namísto toho pouze škrtá všude, kde se dá. Tedy abych byl přesnější, všude, kde to zaplatí občan.

Vládě je navíc evidentně jedno, s jakým programovým prohlášením předstoupila loni v létě před poslaneckou sněmovnu. Vláda Petra Nečase totiž v tomto programovém prohlášení deklarovala, že zachová výši investic do dopravní infrastruktury. A realita? Návrh rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2012 je sestaven ve výši 55 miliard korun. To znamená meziroční pokles oproti roku 2011 o 10 procent (z 61 miliard na 55 miliard), oproti roku 2010 pak o 43 procent (z 96 miliard na 55 miliard). Takové snižování financí na výstavbu dopravní infrastruktury je v příkrém rozporu nejen s trendem, který razí vyspělé evropské země, ale hlavně je v jasném rozporu s vlastním programovým prohlášením vlády.      

Ministr dopravy Pavel Dobeš nyní přišel se seznamem dopravních staveb, jejichž výstavbu bude třeba prodloužit, pokud nebude navýšen rozpočet resortu, potažmo SFDI. To je způsob jednání, na který mají Věci veřejné zřejmě patent. Přibližně před rokem totiž přišel tehdejší ministr dopravy Vít Bárta se seznamem dopravních staveb, které kvůli nedostatku financí okamžitě zastavil. Zcela nekoncepční krok, který svého cíle, tedy slev ze strany stavebních firem, stejně nedosáhl. To můžeme jasně vidět na nedávno otevřeném úseku silnice I/11 v Hrádku na Třinecku. Ministr dopravy Dobeš zde slavnostně přestřihl pásku na novém úseku dlouhém 3,3 km, který stál daňové poplatníky 900 milionů korun! Vskutku nebývalé úspory.

Jak jsem již uvedl v úvodu, rozumím potřebě navýšení rozpočtu ministerstva dopravy a plně podporuji konstruktivní snahy o jeho prosazení. Ostatně upozorňuji na nutnost dostatečně financovat dopravní infrastrukturu již delší dobu a ani 9 miliard korun, které požaduje ministr Dobeš, není podle mne zdaleka dostačující. Ovšem v boji o finance pro resort dopravy bych raději viděl tvrdá a věcná jednání, než výhrůžky vysílané přes média a braní si občanů jako rukojmí. Ministr dopravy se bohužel uchyluje spíše k těm druhým praktikám, což dokládá například rozhodnutí jeho ministerstva zdražit dálniční známky. Jediný, kdo na to doplatí, budou občané. Když srovnáme předpokládaný výnos 700 milionů korun s výše uvedenou cenou za 3,3 km dlouhý úsek silnice na Třinecku, pak se z tohoto pro občany znatelného zdražení postaví v českých podmínkách pouhé 2 km silnice!    

Nezbytnost navýšení rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok je nepopiratelná a zcela logická. Jelikož času na úpravy v návrhu rozpočtu již není mnoho, znovu apeluji jak na ministra dopravy, tak na ministra financí a premiéra Nečase, aby přistoupili ke skutečně serióznímu, věcnému a hlavně zodpovědnému jednání. Ve hře je dnes příliš mnoho a následky mohou být fatální, například v podobě nevyčerpání evropských dotací či dokonce jejich vracení. A prodlužování výstavby tak důležitých staveb, jako je východní obchvat Prahy, to je opět věc, na kterou doplatí v prvé řadě občané. Proto říkám: Nevyhrožujte a nezastrašujte, nýbrž zodpovědně jednejte. 

Milan Chovanec

Stínový ministr dopravy za ČSSD

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama