Podobně má se to i s novelou zákona o rozpočtovém určení daní, kterou představilo společně ministerstvo financí a dopravy.
Nová společná iniciativa výše zmíněných rezortů se týká financování regionálních vlaků. Návrh novely zákona totiž počítá s tím, že nynější platby ze státního rozpočtu na železniční dopravu, budou nahrazeny zvýšením příjmů ze sdílených daní. Jedním z argumentů předkladatelů pak je, že tento systém zaručí dlouhodobou stabilitu a státní kase to ušetří 600 miliónů. Odhodlání díky škrtům šetřit v regionální dopravě se tu neobjevuje poprvé. Ministr financí nechtěl například respektovat memorandum, které kraje s vládou podepsaly. Plánoval snížit finanční prostředky na chod železnice již v loňském roce. Tomu se naštěstí podařilo zabránit. Jak se zdá ne na dlouho. Návrh novely zákona, který mění pravidla rozpočtového určení daní, míří totiž naprosto stejným směrem. Podle ní by totiž kraje ročně přišly, světe div se, právě o výše zmíněných 0,6 miliardy korun, z celkové částky 2,65 miliardy, kterou dnes na provoz vlaků mají.
Vypadá to, jakoby se pravicový kabinet pokoušel decimovat fungování krajských samospráv. V případě, že vejde výše zmíněná novela v platnost, přijdou totiž kraje přibližně o čtvrtinu státní dotace na vlakovou dopravu. To by znamenalo vážné ohrožení dopravní obslužnosti ve všech regionech a došlo by zřejmě plošně k výraznému rušení vlakových spojů. Navíc by to přineslo i zvýšení ekologické zátěže, protože by úměrně tomu vzrostla silniční doprava. Pro kraje by to znamenalo ještě další nemalé komplikace, především právní. Důvodem jsou závazky vyplývající ze smluv podepsaných s přepravci, které vyprší až v roce 2021. Nutno podotknout, že vládní materiál určité komplikace předpokládá. Připouští totiž, že redukce peněz patrně povede k určitému omezení poskytovaných služeb ve veřejné dopravě.
Z posledních vládních návrhů vyplývá, že pravicový kabinet na podporu veřejné hromadné dopravy zcela rezignoval. Od července stát plánuje omezit dálkovou železniční dopravu a zruší tak desítky rychlíkových spojů. Případné schválení novely zákona o rozpočtovém určení daní pak prakticky znamená Damoklův meč možná pro stovky regionálních vlaků. Tedy těch, kterými lidé jezdí do práce, do školy, k lékaři, nebo třeba do krajského divadla.
Návrh z dílny ministerstva financí, kterému zdatně sekunduje rezort dopravy, lze vnímat i v kontextu s volbami, které nás příští rok čekají. Snahu šetřit tím, že se notně proškrtají krajské dotace na vlakovou dopravu, můžeme totiž chápat jako pokus přenést odpovědnost za vlastní chyby a neschopnost na úspěšné a oblíbené regionální vlády. Pokud se pravicový kabinet, případně jen ministr financí, hodlá chlubit tím, že ušetřili státní kase 0,6 miliardy korun, je potřeba jim připomenout, že je to úspora jen čistě zdánlivá. Navíc cena této takzvané úspory v podobě razantních škrtů je neúměrně veliká. V přeneseném slova smyslu to totiž znamená, že se centrální vláda rozhodla provést plošné bombardování celého národa.