Prvním z těchto investičních záměrů je vodní kanál Labe-Odra-Dunaj, který by vzhledem k postavení naší země byl z hospodářského hlediska opravdu významné dílo. Tento záměr se ale netýká pouze České republiky a je také potřeba mít zpětnou vazbu z ostatních zemí.
Z mnoha jednání, kterých jsem se v minulosti zúčastnil, jsem nabyl dojmu, že na německé straně není zájem upravit tok Labe tak, aby byl v kritických úsecích splavný. Také si nejsem jistý, že mají státy dolního Dunaje zájem na tomto projektu.
Další kardinální otázkou by bylo financování takového projektu. Muselo by se jednat o celoevropskou investici, což se při současných problémech s připravovaným novým rozpočtovým obdobím a současně probíhajícím Brexitem jeví jako nereálné. Země, které by z tohoto projektu měly největší užitek, nejsou schopny výstavbu financovat vzhledem ke svým napjatým rozpočtům, což je případ také České republiky.
Nesmíme také opomenout velice aktuální problém, kterým je pokles srážek v posledních letech. Tento fakt představuje enormní riziko, protože nedostatek vody by zajisté způsoboval nesplavnost, což nelze při rozhodování o dalších možných investicích do tohoto projektu pomíjet.
Další zamýšlenou a konkrétněji zmiňovanou investicí má být úřednické centrum v Pražských Letňanech. Tento investiční záměr opakovaně prezentovaný předsedou vlády Andrejem Babišem má racionální jádro, ale rovněž se domnívám, že se v současné době nejedná o jednu z priorit, které by měla vláda realizovat.
Co mě k tomuto názoru vede?
Především to, že v současné době v naší zemi není dostatek stavebních kapacit a to především z důvodu chybějících zaměstnanců ve stavebních profesích. Je sice možné, že by mnohé stavební firmy tuto lukrativní nabídku upřednostnily před dalšími projekty, ale mám obavu, že by se tak stalo na úkor například bytové výstavby v době, kdy máme nedostatek bytů zejména pro mladé rodiny. Větší pozornost by si zasloužily problémy s dostavbou dopravní infrastruktury, včetně dálnic, rychlostních silnic a obchvatů a enormní deficit máme také v kvalitě železniční dopravy, kde nás ohrožují zejména možné dopady z nevybudované vysokorychlostní železnice.
Osobně považuji za mnohem důležitější například výstavbu špičkové moderní nemocnice, která by byla uzpůsobena k využití nejnovějších technologií ve zdravotnictví a umožnila tak našim lékařům praktikovat celou řadu vysoce specializovaných vyšetření a zákroků.