České školství
Hodně se teď mluví o reformě základného školství. Mohu se zeptat, jakou reformu byste volil Vy? Souhlasíte se současným záměrem? Kdo na ni pracuje? Jen politici? Mě osobně přijde reforma vhodná, jen mám obavu o její efektivnost. Kde budou školy brát na nové učitele jazyků? A jak malým dětem vysvětlíte zlomky? Já osobně mám již nyní problém s tím, že se dítě učí jazyk od 3 třídy, kdy ale ještě neví, co jsou slovesa, pod. jména…., jak mu mám pak něco vysvětlit v aj? Musím mu nejdříve vysvětlit slovní druhy v čj, což se ve škole ještě neučí! A ještě jeden dotaz. Budete o reformě diskutovat i s opozicí? Někde jsem zaslechla, že jste ji při tak důležitém tématu vynechali.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Dobrý den. přiznávám, že připravovanou reformu základního školství zatím moc nesleduji.
Můj obecný osobní dlouhodobý názor na různé školské reformy je poměrně konzervativní. Samozřejmě je nutné obsah výuky doplňovat novými poznatky a pomůckami, ale jinak jsem příznivcem stability a pouze velmi uměřených změn.
Brzy po roce 1989 jsem navrhoval, aby jeden televizní program nevysílal systematicky nic jiného než jazykové kurzy (zejména angličtiny) a nedabované filmy všeho druhu a další pořady (zprávy, koncerty, ...) pro děti, dospívající mládež i dospělé (opět zejména v angličtině). Jsem přesvědčen, že pokud bychom tak učinili, téměř všechny naše děti a snad i někteří dospělí by se naučili alespoň anglicky díky tomuto programu v podstatě sami.
Výuku cizího jazyka od 3. třídy považuji za dobrý nápad (metody existují - maminky zvládají naučit své dítě česky mnohem dříve), ale kdyby byl ten jeden "anglický" sjednocený výukový televizní program, tak by to byl již jen jakýsi doplněk.
Jako bývalý učitel matematiky a fyziky bych to s to s těmi zlomky v ranném věku tak nepřeháněl. Spíše bych driloval (ale opravdu driloval - je to výborný trénink mozku) sčítání, odčítání, následně násobilku atd. Zlomky pak přichází na druhém stupni. Společně s procenty a následně úroky apod. bych jim zase věnoval dostatek času - včetně počítání zpaměti, tréninku úsudku, odhadů apod. Tedy i tréninku úvah bez kalkulačky, mobilu, tabletu ...
Ale, jak jsem napsal, asi jsem v tomto trochu "konzerva". Jsem totiž přesvědčen, že dobrá výuka musí občas i "bolet". Nemůže to být pouze zábava a srandičky. Výuka je příprava na život - a ten se neskládá ze samých zábavných věcí a srandiček. Obsahuje i stresy a tvrdou práci, která bývá i nepříjemná. Přesto je život krásný a většinu z nás baví. Podobně by to mělo fungovat i v dobré české škole.
Miloš Vystrčil