Příprava nové Exportní strategie
Jaké aktivity vyvíjí nebo může vyvíjet vaše ministerstvo k podpoře vývozu? Je možné nějakým způsobem ovlivnit protekcionismus, který zřejmě trvá přes existenci EU? díky Aleš
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí proinvestiční agenturu CzechInvest a proexportní agenturu CzechTrade, do jeho působnosti spadá také metodické řízení České exportní banky a Exportní garanční a pojišťovací společnosti, které pomáhají financovat český export. V současné době zabezpečuje MPO jako prioritní úkol vlády ČR přípravu nové Exportní strategie. Ta bude řešit nový model podpory exportu na základě vznikající politiky konkurenceschopnosti ČR. Součástí tvorby exportní strategie bude i nové nastavení organizace podpory exportu ze strany státu.
Se vznikem Evropské unie se už podařilo odstranit řadu bariér, které bránily volnému obchodu mezi zeměmi EU. Nicméně vybudování opravdu jednotného trhu je jedním z největších cílů, na kterém Evropa pracuje už řadu let. V současné době se připravuje Akt o jednotném trhu, což bude sada asi deseti konkrétních opatření, která mají trh více sjednotit. Návrh bude hotový v prvním pololetí letošního roku, schválen by měl být do konce roku 2012 .
Česká republika patří mezi zastánce větší liberalizace a trhu otevřeného pro všechny. Byli jsme také jednou z prvních zemí EU, které zavedly směrnici o službách na vnitřním trhu, která usnadňuje podnikání v Česku i v zahraničí. I když tato směrnice už měla platit v celé Unii, některé země s jejím praktickým naplněním stále vyčkávají.
Jako první a aktuálně také jako jediní v Evropské unii nabízíme podnikatelům jednotný poradenský systém pro podnikání doma i v zahraničí. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž sjednotilo poradenství pro začínající podnikatele, podporu pro uvádění nových výrobků na trh a pomoc proti chybným rozhodnutím správních orgánů do jednoho celku. Všechny tři systémy — JKM (Jednotná kontaktní místa), ProCoP a Solvit — zatím v Česku pracovaly odděleně a přestože fungují jen poměrně krátce, ročně dohromady vyřídí už přes 3 000 dotazů.
Příkladem kvalitní práce systému SOLVIT je případ, kdy český výrobce stavebních výrobků prodával svoje produkty vedle českého trhu ještě na šesti desítkách dalších. V Polsku ho ale na svůj trh vpustit nechtěli. Polské úřady požadovaly, aby výrobky byly opatřené buď značkou EC nebo polským národním označením "mark B", a to přes existenci zásady vzájemného uznávání, a nadbytečný požadavek přizpůsobit výrobek polských technickým regulacím tak neodpovídal evropskému právu. Český SOLVIT nakonec přiměl Polsko přijmout novelu příslušného zákona, která toto omezení odstranila.
Jiří Sochor Ministerstvo průmyslu a obchodu