Chyba číslo 1
Jde o převod učňovských škol z oblasti hospodářství pod ministerstvo školství. Tím došlo k odpojení praxe a odborného vzdělávání, ztrátě zájmů hospodářské sféry o odbornou přípravu. Opakováním této chyby je likvidace rezortních výzkumných ústavů.
Obávám se (jako u učňovského školství) rozpojení teorie a praxe, oddálení přenosu vědeckých poznatků do praxe. Přitom resortní výzkumné ústavy jsou výrazní nositelé aplikovaného výzkumu, strategických badatelských směrů.
Například Výzkumný ústav potravinářský provádí výzkum v oblasti bezpečnosti potravin a jejich nutriční hodnoty. Výzkumný ústav pro krajinu a okrasné zahradnictví se zabývá biologickými riziky, ekologií lesa, kulturní krajinou a sídly, šlechtěním a pěstebními technologiemi.
Jsou to především resortní výzkumné ústavy, které mají schopnost realizace inovací, převodů poznatků do praxe, tedy zvýšení konkurenceschopnosti země, vytvoření podmínek pro znalostní, inovativní společnost s hospodářstvím založeném na chytrých technologiích a inovacích.
Nečasova vláda je však trefuje přímo do vazu.
Chyba číslo 2
Podporu inovací vláda P.Nečase verbálně deklaruje , ale Rada pro výzkum, vývoj a inovace v Návrhu výdajů státního rozpočtu ČR na výzkum, experiment. vývoj a inovace na rok 2012 s výhledem na léta 2013 a 2014 v současném návrhu počítá i s variantou, která je fakticky likvidační pro výzkumné ústavy. Peníze pro ministerstvo školství navyšuje o 362 milionů korun, ale všechny další omezuje: AV ČR mínus 252 milionů Kč, MZe: mínus 64 milionů Kč, MZ: mínus 25 milionů Kč, MPO: mínus 9 milionů Kč, MK: mínus 4 milionů Kč, MO: mínus 5 milionů Kč, MV: mínus 3 milionů Kč
Země, které se evidentně dobře vypořádaly s krizí, nejen že mají solidární systémy veřejných služeb, ale také hned v jejím počátku masivně podpořily výzkum, vývoj a inovace.
Chyba číslo 3
13. 6. 2012 byla usnesením vlády schválena Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací (a hodnocení výsledků programů pro léta 2010 a 2011 a 2012). Problém je to, co je hodnoceno. Nedošlo k žádné změně, příliš se neliší od „kafemlejnku“. Hodnocení výsledků je administrativní, mechanické zpracování RIV.
Diskutabilní je např. stejná váha patentů, užit. vzorů, průmyslových vzorů, prototypu, odborné knihy v cizím jazyce aniž by bylo uvažováno, jakou reálnou váhu a společenskou prospěšnost a využitelnost mají v jednotlivých oborech.
Absolutně nijak se v hodnocení neprojeví účast našich vědců v mezinárodních projektech. I ministerstvo si přitom ztěžuje na malé zapojení českých výzkumných pracovišť do mezinárodních projektů, zejména ve vazbě na Evropský inovační a technologický institut a navazující vzdělanostní a inovační společenství.
Jako nehodnocené výsledky v metodice nejsou zařazeny ani audiovizuální tvorba, výstavy, workshopy, konference, které jsou velmi žádoucími činnostmi pro další rozvoj výzkumu a inovací.
Nenamítám nic proti navýšení prostředků pro ministerstvo školství. Vyzývám ovšem jasně ministra školství, vládu a ostatní ministerstva, zejména životního prostředí, aby přehodnotili záměr omezení resortních výzkumných ústavů a objektivizovali systém hodnocení VVI .
Chyby pravicové Nečasovy vlády již v této chvíli poškozují schopnost ČR být vzdělanostní inovační ekonomikou. Sociální demokracie proto hledá v diskuzi nad zelenou knihou k vědě, výzkumu a inovacím společenskou dohodu nad optimálními řešeními pro vědu a její další rozvoj nejen jako základní podmínky pro konkurenceschopnost země. Zásadně odmítáme přistoupit na vládní snahu o faktickou likvidaci této oblasti.