České vysoké školství i oblast výzkumu, vývoje a inovací, ve které jsou vysoké školy významným aktérem, není ve srovnání s vyspělými zeměmi nijak růžové. Vládní plány na zadržení části financí již pro tento rok a razantní omezení financí pro léta příští pak jdou proti bytostnému zájmu České republiky, tj. maximálnímu rozvoji intelektuálního potenciálu země a tedy šance nastartovat hospodářství především v oblastech oborů s vysokou přidanou hodnotou. Z pohledu budoucí konkurenceschopnosti země, sociálního a hospodářského rozvoje ČR, je nutné podporovat především technické a přírodovědné obory, které navíc u nás mají dobrou tradici. Po těchto profesích je také poptávka ze strany zaměstnavatelů. Je již avizován např. nedostatek nových stomatologů, dětských a praktických lékařů.
Společnost musí mít zájem na maximální kvalitě poskytovaného vzdělávání. K tomu musí vytvořit potřebné podmínky. Notoricky známé jsou však stále horší výsledky českých žáků v mezinárodních srovnáváních. Zaměstnavatelé si stěžují, že absolventi nejsou dostatečně připraveni ani v oborech jejich studia a už vůbec ne v oborech souvisejících.
Další omezení financování vysokých škol a nejistota, které jsou školy vystaveny, vede k prohlubování těchto problémů. Nápad školné nahradit zápisným na semestr je jen další fintou této vlády jak obejít to, co studenti a akademická obec velmi razantně odmítla, a co např. v Německu a Rakousku již zrušili a ruší, tj. školné. Ministerstvu jde jen o to legislativně prolomit možnost zpoplatnění studia. Další navyšování pak je jen otázka času, jak nám v této chvíli Nečasova vláda již bez studu předvádí u poplatků ve zdravotnictví.
To je potřeba razantně odmítnout, chceme-li se dál řadit mezi kulturní a civilizované země a máme-li ambici v historicky dohledné době se v kvalitě života srovnat aspoň s našimi sousedy jako jsou Rakousko a Německo.
Alena Gajdůšková
místopředsedkyně Senátu PČR