PaedDr. Ivana Dobešová

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.03.2016 6:34:00

Každý stát má suverénní právo si sám rozhodnout, koho příjme a komu pomůže

Každý stát má suverénní právo si sám rozhodnout, koho příjme a komu pomůže

Nacházíme se v tragické době, kdy jsou vražděni evropští občané. Listopadové útoky ve Franci a poslední útok v Bruselu ukázal, že Evropa je ve válce.

Události, které jsme vídali v televizi z Blízkého východu se dnes dějí v Evropě. Válka společně s uprchlíky přišla do Evropy.

Proč k tomu mohlo dojít? Příčinou jsou nepochybně události na Blízkém východě a zejména syrský konflikt. Ještě nedávno nejstabilnější a nejbezpečnější země této oblasti – Sýrie, kde žily vedle sebe různá etnika, se zhroutila do nevídané občanské války. Sýrie přijímala obrovské množství uprchlíků z Iráku. Jednu dobu dokonce Sýrie byla největším příjemcem těchto uprchlíků - podle odhadů UNHCR do ní odešlo 1,2 až 1,4 milionů uprchlíků. A dnes prchají Syřané.

Možná by stálo za zkoumání, nakolik tito uprchlíci vytvořili podhoubí pro rozšíření takzvaného islámského státu, který dnes ovládá část Sýrie a Iráku.

Jak ukazují události v Bruselu podhoubí islámského státu začíná aktivně působit i v Evropě v oblastech , kde žije početná menšina z těchto oblastí. Jedná se o Brusel. Všichni dlouhou dobu věděli, že v Belgii žije nejradikálnější islámská menšina. A nikdo s tím prakticky nic nedělal. Prostě byli ponecháni svému osudu v předměstích belgických měst. A to se nám dnes vymstilo. Dopadení teroristy Abdeslama, který se podílel na teroristický činech ve Francii ukázalo, v jakém jsme nebezpečí. Tento muž se skrýval čtyři měsíce před spravedlností. A část zpravodajských služeb se domnívala , že utekl do Sýrie. A jak se ukázalo skrýval se velmi profesionálně v Bruselu. A kdo ho skrýval? Podle všeho rodina, kamarádi a lidé, kteří vůbec nepatřili do radikální islámské komunity. Jednalo se o takzvanou sousedskou solidaritu. Během předběžného vyšetřování a dle informací z tisku vyplývá, že islámskému státu se podařilo díky proudu utečenců dostat do Evropy profesionální zbrojaře, výrobce sebevražedných vest a výbušnin. Dále se odhaduje, že se pohybuje v Evropě 90 připravených sebevražedných útočníků. A jak to vypadá, část z nich právě udeřila v Bruselu.

Události v Bruselu prokázaly v jakém ohrožení se nachází Evropa, když přijímá tolik uprchlíků, o kterých nic neví. Ovšem když pozorně sleduji vystoupení některých politiků EU, tak mám dojem, že tyto problémy ze začátku vůbec nevnímali. A někteří z nich je snad nevnímají dodnes. V této souvislosti bych chtěla varovat EU před další možnou vlnou migrace způsobenou klimatickými změnami. Na Blízkém východě vysychají rapidně vodní zdroje a to může způsobit daleko vyšší a nezastavitelnou vlnu migrace zoufalých lidí hledajících lepší životní podmínky. Měli bychom investovat peníze do projektů na výrobu pitné vody ze slané vody v oblasti Blízkého východu. Mám ovšem dojem, že někteří naši partneři ze starých zemí EU obavy a zkušenosti nových členských zemích EU vůbec nechtějí vnímat.

Některé země, jako Německo, si naopak myslely, že migrací zvrátí demografický trend úbytku vlastního obyvatelstva. V roce 2050 by se totiž nejlidnatější zemí EU měla stát Velká Británie následována Francií a teprve potom Německem. Není proto náhodou, že iniciátorem a spouštěčem této nekontrolovatelné migrace se stalo pozvání německé kancléřky Angely Merkelové. Proto ze začátku byla tato migrace představována Německem a vedením EU jako nevinný útěk kvalifikovaných lidí z válkou ohrožených oblastí, kteří zasluhují naší pomoc a otevřenou náruč.

Podle těchto naivních představ se chovala i Evropská komise, která místo ochrany vnějších hranic EU spíše peskovala údajně neodpovědné země, které nechtěli přijmout tyto budoucí evropské „dělníky“. Jak se však ukazuje stanovisko údajně neodpovědných zemí je správné. Fakta ukazují, že se nejedná o náhodnou vlnu imigrace zubožených kvalifikovaných odborníků, ale organizovaný příliv, který má v moha případech charakter organizované invaze do Evropy.

Teroristické útoky ve Francii a v Belgii naznačují, že za nimi může stát i zájem takzvaného islámského státu, který tím přenáší nepokoje do Evropy. Dnes jsou pod údery mezinárodních koalic v Sýrii i Iráku teroristi poráženi. Jejich nejlepší cestou jak se skrýt je útěk do Evropy.

Oni však neutíkají, pouze přenášejí činnost na území EU. V obrovském nebezpečí jsou zejména země, kde existuje podhoubí pro jejich činnost v podobě silné islámské menšiny. To musí být ponaučení i pro Českou republiku. Proto do vykořenění teroristické sítě radikálních islamistů nesmíme přijímat žádné uprchlíky z těchto oblastí. Domnívám se, že musíme zavést kontroly, abychom věděli, kdo k nám přijíždí.

Nesmíme připustit, aby se někdo ze současné uprchlické vlny dostal do České republiky v podobě nucených kvót. Každý stát má suverénní právo si sám rozhodnout, koho příjme a komu pomůže. A v žádném v případě se to nesmí dít na úkor vlastních občanů. Není možné ani akceptovat společný azylový program, který by uděloval evropský azyl.

Stále přemýšlím, proč se vedení EU postavilo tak podivně k této krizi. Dnes se domnívám, že to byl záměr. Touto cestou se některé evropské elity pokusily a pokoušejí urychlit federalizaci Evropy. Byla vytvořena krize a jako řešení byly navrženy kvóty. Pokud bychom takové řešení přijali, ztratili bychom kontrolu nad vlastním územím a stali bychom se vlastně provincií Evropy. Jaký bychom měli podíl na jejím řízení ukázalo brutální přehlasování našeho odmítavého stanoviska ke kvótám.

Co se týká právě podepsané smlouvy mezi EU a Tureckem, tak se domnívám, že tato smlouva není schopna přinést dlouhodobý výsledek. Evropa si za 6 miliard Eur a poskytnutí víz koupila pouze čas. Přitom všichni víme, že Turecko neplnilo žádné dohody s EU co se týká migrace. A poslední ještě zvýšený příliv uprchlíků to potvrzuje. Mám obavu, že tato další smlouva spíše ukázala na slabost EU a podpoří snahy zemí o odchod z EU a naopak Turecko zvýší své požadavky. Přitom právě Turecko má slabou pozici, vezmeme-li do úvahy rozpad jejího turistického průmyslu a sankce ze strany Ruska, které těžce zasáhly tureckou ekonomiku. V této situaci navíc v Turecku probíhá regulérní válka na jeho území, kde žijí Kurdové. Nejsou zde dodržována práva svobodného projevu.

Z toho vyplývá, že dnes nečelíme migrační krizi, ale krizi EU jako celku. Bývalý šéf Interpolu dokonce uvedl, že politika EU na ochranu vnitřní hranice je jako kdyby vyvěsili nápis vítající teroristy do Evropy. A toho jsme svědky v Bruselu . Mám obavu, že brzy může vypuknout konflikt na Balkáně, kam směřují také veteráni islámského státu. Nedávno se na pravoslavných chrámech v Kosovu, objevily nápisy, že islámský stát přichází.

EU potřebuje zásadní reformu. Je třeba důsledně odmítnout federalizaci Evropy a podporovat EU suverénních států. Národní parlamenty musí získat větší pravomoci. EU při řešení migrační krize absolutně tápe Namísto ochrany bezpečnosti svých vlastních lidí, které masakruje islámský stát, neustále volá po solidaritě s uprchlíky, prostřednictvím kterých islámští extremisté posílají své vojáky do Evropy. Jinými slovy projevuje solidaritu s cizími na úkor vlastních občanů.

Mám obavu, že je to i z důvodu toho, že evropské elity vůbec nevnímají realitu a neví, co chtějí občané. Toho využívají i místní radikálové, když se do parlamentů dostávají někde i fašistické strany.

Jedinou cestou z tohoto bludného kruhu je návrat hlavnímu úkolu, který každý stát má, zajištění bezpečnosti. Pokud ji EU nebude schopna zajistit, je třeba, aby ČR konala sama a v rámci V4 posílila bezpečnost svých obyvatel.

Od EU žádáme méně slov o solidaritě a akci na zajištění bezpečnosti a zastavení migračního toku. Je třeba vytvořit také dostatečné humanitární kapacity pro pomoc uprchlíkům i pro jejich navrácení do vlasti, až skončí tento konflikt. Hlavně je třeba nazývat věci pravými jmény. Pokud to nebude EU dělat, zemí, které budou chtít vystoupit z tohoto spolku bude jenom přibývat.

Každá krize přináší výzvy a může nás posunout dopředu. Platí to i pro migrační krizi. Tato krize jasně prokázala, že vnucování federalismu EU členským státům je cesta rozpadu EU. Zastavme nekontrolovatelnou migraci a začněme budovat EU jako společenství národních států. EU je po nás především ekonomické společenství. Važme si jeho ekonomického prostoru a obchodních dohod, které vyjednává.

Ivana Dobešová, Poslankyně ANO a místopředsedkyní Hlavního výboru pro demokracii, lidská práva a humanitární otázky Parlamentního shromáždění OBSE

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama