Práce takových "prvňáčků" je náročná. Musí pochopit vše potřebné, spolehnout se často na své kontakty mezi přáteli a odborníky a krok po kroku se stávat tím, čím chtějí být - dobrými zastupiteli.
K tomu samozřejmě patří i studium řady vyhlášek či předpisů včetně Jednacího řádu Zastupitelstva města Hradec Králové či odpovídající směrnice. Takže zkusím jen vypíchnout pár bodů:
- Čl. VIII / bod 5.
Podklady se členům zastupitelstva města předkládají v elektronické podobě prostřednictvím aplikace E-Usnesení, a to nejpozději 7 kalendářních dnů přede dnem konání zasedání zastupitelstva města. Rozsáhlé podklady, u nichž by při převedení do elektronické podoby mohlo dojít ke snížení jejich kvality, nebo u nichž elektronická podoba neumožňuje či zhoršuje možnost jejich kvalitního posouzení a prostudování (např. podklady pro schvalování rozpočtu města a jeho změn, projektové dokumentace) obdrží členové zastupitelstva města na vyžádání také v listinné podobě. Znalecké posudky k převodům nemovitostí (prodeje, výkupy, směny) jsou zastupitelstvu města předkládány vždy, pokud jsou zpracovány, a to v elektronické podobě.
- Čl. VIII / bod 6.
Dodatečné zařazení podkladů na program zasedání zastupitelstva města a jejich doručení členům zastupitelstva města je možné s písemným souhlasem primátora města, a jen tehdy, jedná-li se o záležitost, která nesnese odkladu. Podklady předané po stanoveném termínu obdrží členové zastupitelstva města zpravidla v elektronické podobě. Na tuto skutečnost jsou upozorněni e-mailem.
- Čl. VIII / bod 7.
Podklady, které členové zastupitelstva města obdrželi dodatečně, mohou být projednány na zasedání jen se souhlasem nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva města.
- Čl. VIII / bod 9.
Předkládané podklady musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva města komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření.
A jaká je někdy realita?
Není to sice pravidlo, o to více to zamrzí, když těsně před hlasováním je svolána porada předsedů zastupitelských klubů s cílem přesvědčit zastupitele na základě nezveřejněných informací, aby hlasovali jinak než podle oficiálně zveřejněných informací. Toto není rozhodně podle výše uvedených pravidel.
"Tak takhle ne, pane primátore!", by mělo zaznít od zastupitelů. Bohužel nějak nezaznívá, a tak to napravme. Pojďme se snažit dodržovat dokumenty, které si zastupitelé schválili, a veškeré nutné informace jim včas dodejme a pokud už to nejde standardním způsobem, tak včas například osobním jednáním. Věřím, že cílem všech zastupitelů je rozhodovat tak, aby naše město bylo i v dalších letech tím nejhezčím místem pro život a to že se občas neshodneme, je prostě normální.
Pavel Marek
Zastupitel města Hradec Králové
5. 1. 2015