Během krátkého setkání s nimi diskutoval nejen o Evropské unii a postavení České republiky v rámci ní, ale také o problematice českého školství.
Středoškolští učitelé se dostali do bruselského sídla Evropského parlamentu díky soutěži, kterou uspořádal Telička spolu s europoslancem Petrem Ježkem. Přednášku zahájil Jan Řebřina, úředník Evropského parlamentu, který seznámil účastníky besedy se základními informacemi o této instituci i o procesu vytváření a přijímání legislativy v rámci Evropské unie. Poté se již slova ujal Pavel Telička.
Ten odstartoval své vystoupení krátkým představením sebe i své práce v Evropském parlamentu. Hovořil rovněž o některých českých politicích a jejich vztahu a přístupu k Evropské unii, který vidí značně kriticky. “Čeští politici Evropskou unii neustále kritizují. Přitom jsou to právě oni, kdo se na rozhodovacích procesech v rámci ní podílejí a mohou je tedy ovlivňovat,” vysvětlil učitelům, “nelze jen kritizovat. Když se nám něco nelíbí, musíme přicházet s náhradními řešeními, nejen ty předkládané odmítat.”
Na otázku jedné z návštěvnic, čím si myslí, že je tento stav způsobený, odpověděl, že je politika v krizi. To podle něj dokládá mimo jiné i zakládání nových politických hnutí nejen v České republice, ale také v dalších státech Evropy. “Nemáme politiky, kteří mají jasno o směru, kterým se chtějí ubírat v horizontu následujících let. Chybí zde osobnosti, které by měly vizi a přesně si stanovily klíčové otázky a své politické záměry, a přitom byly lídry, kteří se nebojí rozhodnout,” dodal. Problém vidí Telička rovněž v tom, že politické prostředí nemotivuje mladé lidi s čerstvou krví. I kvůli tomu se tak politika dostala do fáze, kdy se řídí peoplemetry a veřejným míněním. “Politici říkají to, co chce slyšet většina společnosti. Nemají odvahu jít proti veřejnému mínění,” vysvětlil.
A jelikož byla posluchárna plná učitelů, samozřejmě se Telička nevyhnul ani problematice školství. Právě škola by totiž podle něj měla přispívat k tomu, aby vychovávala lidi s odvahu jít i proti převládajícímu názoru ve společnosti. “Jak jsme během vzdělávání vychováváni? Podporuje škola naší odvahu? Podporuje náš hlad po riziku, po podnikání?” ptá se. “Vidím rozdíl mezi studenty, kteří si prošli čistě českým systémem vzdělávání, a těmi, kteří studovali v zahraničí,” dodává Telička, “neznamená to, že nemáme výborné školy a dobré učitele. Ale ten systém není dostačující.”
Za učiteli dorazil také druhý z europoslanců, který pro ně spolu s Teličkou soutěž připravoval - Petr Ježek. Pedagogy po přednášce v Evropském parlamentu čekala i prohlídka Bruselu a následující den cesta za památníkem bitvy u Waterloo i návštěva Lucemburku.