Tato instituce údajně vznikla na pomoc lidem poškozeným nepojištěnými řidiči a vymáhání těchto škod po vinících.
Skutečnost je však „trochu“ jiná. Před několika lety se lobby stojící za ČKP podařilo protlačit Parlamentem ČR zákonnou vazbu mezi vlastnictvím vozidla a povinností na něj platit povinné ručení, a to bez ohledu na to, zda je vozidlo užíváno, či nikoli. A této skutečnosti ČKP zneužívá naprosto bezohledně. Částky vybírané za den nepojištění vozidla jsou nesmyslné, i když jsou uváděny jakožto průměrná cena pojištění za den.
O tom se nedávno přesvědčil jeden můj klient, který dal výpověď u jedné pojišťovny, ale než stačil sjednat pojištění nové nastoupil z důvodu Covidu do karantény. A ta se k jeho smůle protáhla. Výsledkem byla téměř měsíční mezera v pojištění u několika vozidel. A částky, které mu za tuto dobu přišly jsou skutečně nehorázné. Za dodávkový automobil je to za 30dnů 2580,-Kč! Tudíž roční pojistné na takové vozidlo by činilo téměř 31 000,-Kč. Což je ve skutečnosti částka za pojištění velkého nákladního automobilu a to ještě bez vyjetého bonusu! Klient se pokoušel kontaktovat ČKP a vysvětlit jim, že když byl zavřený doma nemohl s vozidly jezdit, ani je pojistit. Odpovědí mu bylo, že proto má úlevu na splatnosti z 30ti, na 60 dní...
Ze své 24leté praxe v oblasti pojišťovnictví znám podobných případů bezohledného chování ČKP nespočet.
Ale co mě vždy zajímalo, a co jsem se nikdy nedozvěděl, kam z této instituce tečou peníze.
A musí jich být opravdu hodně. Jediná informace, kterou jsem dostal je, že vybrané peníze jsou vypláceny poškozeným. Jenže…. Částka vyplacená za nepojištěného poškozenému je následně regresí vymáhána na nepojištěném a vrátí se (ve většině případů) tudíž zpět do kasy ČKP. A to včetně pokuty za způsobení škody v době nepojištění vozidla a ta může činit až 100 000,-Kč. A to není vše. Další peníze ve výši 3% z pojistného platí povinně pojišťovny a to do Fondu zábrany škod, který spravuje též ČKP.
Takže odpověď, zda je zájmové sdružení ČKP zachránce, nebo pořádný lupič si můžete dát lehce sami.
Celé této problematice se hodlám i nadále věnovat a snažit se zjistit:
- kdo za ČKP vlastně stojí?
-jak je možné, že zájmové sdružení může někoho ze zákona sankcionovat?
- z čeho vycházejí sazby denního poplatku?
- do čí kapsy tečou miliony?
A možná přijdu ještě na další zajímavosti.
Za případné podněty a reakce předem děkuji.
Petr Brábník
Foto je pouze ilustrační.