Plánovaná rekonstrukce se týkala výměny celkem tří ramen pohyblivých schodů včetně výměny silových kabelů, rozvaděčů, systému automatizovaného řízení, modernizace slaboproudých zařízení, elektrické požární signalizace a dalších technologií. Ze stavebních prací lze jmenovat především sanace průsaků v eskalátorovém tunelu, repase a výměny poškozených obkladů a dlažeb, výměny podhledových prvků s osvětlením v celém rozsahu vestibulu a podchodu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností a snížením požárního rizika.
„Rekonstrukci se povedlo stihnout tak, aby lidé mohli vstup do metra na Náměstí Republiky využít už po návratu z prázdnin a pak hned od prvního školního dne. Jsem rád, že se během tohoto volebního období vedle prodloužení metra A do Motola podařilo zmodernizovat celou řadu stanic, ať už se jednalo o stavbu nových výtahů, opravu eskalátorů, vestibulů či nástupišť. Musíme ale pokračovat dál, i když jsou uzavírky stanic či výstupů nepříjemné. S ohledem na dobu, kdy se pražské metro stavělo, je jeho průběžná modernizace nezbytná,“ říká Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas.
„Postupujeme systematicky, krok po kroku pokračujeme ve výměně zastaralých pohyblivých schodů, které se ještě nacházejí v některých stanicích metra. Těší mě, že se rekonstrukce včas dokončila. Konkrétně ve stanici Náměstí Republiky byly technologie již skutečně zastaralé, po více jak třiceti letech se tak jedna z nejvytíženějších stanic v centru Prahy dočkala modernizace,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dále uvádí: „Komplexní plán rekonstrukce a s ním související uzavření celého vstupu umožnilo kromě obnovy eskalátorů vyměnit také všechny rozvaděče, kabeláž, osvětlení, ale i opravit dlažbu a obložení stěn v daném vestibulu.“
V průběhu rekonstrukce mohli cestující využívat vstup do stanice Náměstí Republiky směrem od Masarykova nádraží. Pro cestu od Náměstí Republiky k Masarykovu nádraží bylo možné také využít pravidelné tramvajové linky.
Zhotovitelem stavby bylo sdružení firem Metrostav a Geosan Group. Celkové náklady dosáhnou cca 241 mil. Kč. Na investiční akci byla poskytnuta dotační podpora z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. V rámci podepsané Smlouvy o financování projektu DPP předpokládá čerpání podpory do výše 84,9 mil. Kč.
Další rekonstrukce v pražském metru
Od 9. října tohoto roku plánuje DPP zahájit výměnu eskalátorů ve stanici metra Karlovo náměstí (východní vestibul), doba realizace se předpokládá cca 10,5 měsíce. Proběhne modernizace trojice pohyblivých schodů ve výstupu Karlovo náměstí/Resslova, s tím, že v provozu bude pro cestující vstup z Palackého náměstí.
Na rok 2019 je dále plánována výměna eskalátorů na Andělu /Na Knížecí – za předpokladu bezproblémového výběru zhotovitele. Chystá se zde modernizace trojice pohyblivých schodů v jižním výstupu Na Knížecí + rekonstrukce eskalátorového tunelu.
Plánovaná je i modernizace stanice Jiřího z Poděbrad, kde proběhne s výměnou eskalátorů revitalizace celé stanice včetně bezbariérového zpřístupnění. Nyní je DPP ve fázi získávání územního rozhodnutí, následně stavebního povolení a až poté proběhne výběr zhotovitele. Předpoklad zahájení prací v této stanici lze odhadovat nejdříve v závěru roku 2019.
Rekonstrukci druhého vstupu ve stanici Náměstí Republiky plánuje DPP zahájit v roce 2020.
Výměny eskalátorů
Výměny eskalátorů jsou plánovány primárně dle životnosti nosné
konstrukce s navazujícími požadavky na splnění platných norem, závazných
na území EU a na přidělených finančních prostředcích. Dále jsou výměny
plánovány s ohledem na případné rekonstrukce, nebo výstavbu
souvisejících nových objektů v rámci nového koncepčního řešení celé
stanice. V současné době je v pražském metru provozováno 268 pohyblivých
schodů od 6 výrobců, celkem ve 23 provedeních. Základní rozdíl je v
jejich technických parametrech, zejména v oblasti bezpečnosti. Souvisí
to především s vývojem normativních předpisů a dobou jejich konstrukce.
O stanici metra Náměstí Republiky:
- Stanice byla otevřena v roce 1985.
- Náměstí Republiky je trojlodní stanice, ražená s plnou délkou střední lodi.
- Dlouhá je 110 m a je založena cca 40 m hluboko pod povrchem.
- V pracovních dnech projde stanicí průměrně 76 tis. cestujících, z toho vestibulem směr OC Palladium 52 tis. a vestibulem Masarykovo nádraží 24 tis. cestujících.