Sdílíme nejenom dopravní prostředky, ale i prostor, ovzduší, nápady a další. V Praze se oslavy uskutečnily na ulici Štefánikova, která byla po celý den věnována všem, kteří se chtějí dozvědět něco zajímavého o dopravě ve městě nebo si užít příjemnou procházku v centru města bez motorových vozidel.
Nově vzniklá pěší zóna na ulici Štefánikova přirozeně navázala na stávající pěší zónu v okolí stanice metra Anděl a propojila ji s příjemnými petřínskými svahy nad náměstím Kinských. Využitý byl také bohatý parter ulice. Do akce se zapojily nejen místní kavárny, ale třeba také i nákupní centrum Nový Smíchov, fitcentrum Euforie, Dům dětí a mládeže, Impact HUB Smíchov a další. Tramvajovou zastávku Švandovo divadlo pro návštěvníky v duchu divadla vyzdobili žáci Střední průmyslové školy dopravní a.s. Praha 5 Motol.
Během dne představilo na nově vzniklé pěší zóně svou činnost více než 35 organizací a vytvořeno bylo sedm tematických oddechových zón. V návaznosti na letošní celoevropské téma „sdílení“ se akce zúčastnila i řada bikesharingových a carsharingových společností.
„Sdílení ve formě bikesharingu či carsharingu je určitě jednou z cest, kterou se bude ubírat doprava v budoucnu, já ale sdílení vnímám i v další rovině, a tou je sdílení komunikací. Dlouhodobě se snažím prosazovat názor, že se vedle sebe na silnice a chodníky vejdou chodci, cyklisté, řidiči i prostředky MHD. Je ale potřeba, aby jednotlivé skupiny otupily vzájemnou nevraživost, vzájemně se více respektovaly a pochopily, že mají stejný cíl a právo pohybovat se po městě způsobem, který jim nejlépe vyhovuje,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.
Praha má dlouhodobě problém s kvalitou ovzduší. 90 % škodlivých emisí pochází z osobní automobilové dopravy. Mluvit o chytré dopravě znamená také uvědomovat si následky svého chování. „Princip čisté mobility je založen na jednoduchých zásadách – pokud můžeš jít pěšky, jdi pěšky, pokud je výhodnější se dopravit na kole, jeď na kole, pokud je k dispozici městská hromadná doprava, využij ji, pokud už musíš jet autem, zkus auto s alternativním pohonem nebo sdílej automobil s ostatními,“ vysvětlil v duchu letošního motta Evropského týdne mobility ministr životního prostředí Richard Brabec.
Oslavy Dne bez aut se každoročně konají na území jiné městské části, které si tak předávají pomyslnou štafetu. V letošním roce se akce konala s podporou Městské části Praha 5. „Praha 5 má ideální podmínky ve veřejném prostoru, aby zde lidé mohli odpočívat nebo aktivně trávit volný čas – ať už je to náplavka, cyklostezka okolo Vltavy nebo mnoho parků nebo zahrad. Proto jsme se velmi rádi zapojili do Dne bez aut, abychom namotivovali nejen naše občany, ale i úředníky radnice k využití jiných prostředků nebo vlastní chůze k dopravě do zaměstnání než je automobil,“ doplnil starosta městské části Praha 5 Pavel Richter.
Mezinárodní přesah akce ukazuje, že se nejedná pouze o problém českých měst jako je Praha, ale že podobným problémům čelí i zahraniční města. „Je důležité si uvědomit, že prostředí, ve kterém se pohybujeme, má bezprostřední vliv na kvalitu našeho života. Slavný dánský architekt Jan Gehl říká, že města se musí přizpůsobit potřebám lidí, nikoliv naopak. Není cílem vyhnat auta z měst, ale nabídnout zdravější a udržitelnější způsoby dopravy a vrátit život do ulic města. Mezinárodní Den bez aut je jedinečná iniciativa, která ukazuje, že to jde,“ uzavřel Ole Frijs-Madsen, velvyslanec Dánského království v ČR.