„Neoprávněným vybíráním nesjednaných poplatků byly bez jakýchkoliv skrupulí okradeny řádově miliony českých spotřebitelů. Mnoho našich spoluobčanů řeší svou kritickou finanční situaci mimořádnými výběry z pojištění či přímo rušením smluv investičního životního pojištění. Bohužel se zjištěním, že významná část vložených peněz skončila neznámo kde. Teď je ideální čas pro ČNB selhání z let 2005 ž 2013 řádně prošetřit a vyvodit takové kroky, aby drobní investoři nepřišli o miliardy korun,“ uvedl Petr Dolínek.
Poslanec ve svých argumentech vychází ze stovek rozhodnutí finančního arbitra nebo soudů. Pokud spotřebitel uzavřel smlouvu v letech 2005 – 2013, tedy v době boomu produktu IŽP, čelí úmyslnému podvodnému jednání pojišťoven, kdy výše počátečních a správních nákladů dosahuje více než 15 % z každé splátky pojistného.
„Soud rovněž konstatoval, že největší česká pojišťovna nakládá s pojistným jinak, než bylo sjednáno v pojistné smlouvě. V takovém případě jde o jednoznačný podvod, o kterém byla opět ČNB informována. Pokud centrální banka alespoň předstírá regulaci, tady musí ihned zasáhnout,“ uvedl dále Dolínek.
Podle něj je problém, že ČNB dle slov guvernéra Rusnoka chce situaci monitorovat, nikoliv řešit. Dle současného vývoje takový postoj ČNB není možný: rozhodnutých sporů ve prospěch klientů je už příliš mnoho, ale zejména si řada lidí v souvislosti s koronavirem bude chtít vybrat své rezervy, případně smlouvy zrušit, pak teprve zjistí, jak byli systematicky připravováni o své vložené peníze.