můj předřečník tady víceméně shrnul, jakým stylem funguje dneska Úřad. To znamená, funguje tak, že tam je jeden předseda Úřadu, čtyři členové, v podstatě čtrnáct zaměstnanců. Já to nechci nějakým způsobem tady teď natahovat, protože vím, že vás tlačí čas.
Připravím si pozměňovací návrh, nebo připravíme pozměňovací návrh do druhého čtení, ale jenom vám v krátkosti chci říct několik připomínek, které mám k tomu návrhu.
V případě, že by byl schválen tento vládní návrh, tak řízení Úřadu už nebude monokratické ani zcela kolektivní. Je to v podstatě nový typ, takzvané duální řízení. Předseda stojí v čele, řídí činnost a kolegium ukládá úkoly předsedovi. Předseda jako vedoucí organizační složky státu je sám přímo osobně odpovědný za personální a materiální technické zabezpečení Úřadu. Proti tomu kolektivní orgán nemá právní subjektivitu a nemá způsobilost být garantem účelných výdajů veřejných prostředků. Pokud se budeme bavit o rozpočtu, předseda je osobně odpovědný za dodržování rozpočtových pravidel a proti tomu kolegium projednává rozpočet a jeho změny bez následné odpovědnosti. Předseda je sám a přímo odpovědný za řízení státních zaměstnanců. Proti tomu kolegium pověřuje členy k řízení státních zaměstnanců, a to bez nutné účasti předsedy. A v dosud monokraticky řízeném Úřadu by mělo být čtrnáct zaměstnanců, kteří budou v podstatě řízeni pětičlenným kolegiem. Pominu možnost interpelovat předsedu.
Celkově se může stát, já neříkám, že se to stane, ale může se stát, že ten Úřad sám o sobě, tak, jak je dnes postaven, bude ještě více oslaben než je teď a může se stát, že to řízení bude opravdu zmatečné.
Já bych vás chtěl poprosit, abyste se ti, kdo jste se na to nepodívali, předpokládám, že skoro všichni jste se na to dívali, abyste se na to podívali a popřemýšleli o tom, co jsem vám teď řekl, protože si myslím, že tento návrh, který mi připadá, že byl ušitý horkou jehlou, by si zasloužil nějaký ten pozměňovací návrh.
Děkuju.