Moji milí, dnes bych rád zatleskal ODS za názory a návrhy týkající se dopravy. A s Ťokem to nesouvisí. Tedy, ne snad, že bych se o dopravní politiku nějak zajímal, ale znáte to, je to jako s fotbalem a s ženskýma. Každý tomu rozumí. A že to není populistické téma, je snad jasné. Když vidíme, jak dav vždy tleská každému přitvrzeni v domění, že jeho se to netýká.
Ale vážně. Argumentace, kterou ODS podpořila svůj návrh na toleranci určité hladiny alkoholu při řízení, je přesně ta, kterou od pravice, či chcete-li od konzervativní strany očekávám. Svoboda je hodnota absolutní a její omezení musí mít pádné důvody a nezlomné argumenty. Vazba mezi nulovou tolerancí k alkoholu a počtem a následky dopravních nehod jednoduše neexistuje.
Já bych ještě přidal, že stejně tak neexistuje mezi uplatňováním nejvyšší povolené rychlosti a nehodovostí.
Za nejtužšího socialismu začala platit v lednu 1976 vyhláška, která zrušila prakticky veškeré obecné rychlostní limity krom toho ve městě v denních hodinách. Tehdy nově vstoupilo v platnost, že „řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám a jiným předvídatelným okolnostem a jet takovou rychlostí, aby mohl zastavit na vzdálenost rozhledu”.. tečka.
O pár let později jsem měl skvělého učitele na housle. Ten mi při přípravě na koncert říkal: “Hraj to rychle, jak máš. Necourej se s tím. Nebudeš mít čas na hlouposti. To máš, jako když pojedeš autem, nebudeš koukat po holkách a budeš se řízení věnovat”.
Četli jste pořádně tu socialistickou vyhlášku z roku 1975? Ano, svoboda a odpovědnost. To ale platí a má platit pořád. Způsobíte-li svým chováním při řízení újmu někomu jinému, musíte za to nést objektivní odpovědnost. Tedy stalo se, pykáte, leda byste prokázali, že to opravdu nejste vy, kdo za to může.
Nevím, zda je takzvaný montanský paradox (pokles nehodovosti v Montaně po zrušení rychlostních limitů) hoax nebo realita, ale vím zcela jistě, že tisíc sešněrování má být obecně nahrazeno individuální odpovědností.
Jsem rád, že ODS tohle téma zvedla, že se vymezuje vůči dalším a dalším nesmyslným regulacím v automobilovém průmyslu z evropské úrovně. Já jednoduše nechci auto, které mi po návratu do garáže vystaví účet a on-line odešle na nejbližší služebnu hlášení o všech mých životních přestupcích. A to nemluvím o nesplnitelných limitech splodin, podpoře elektromobilů, povinných asistentech únavy....
A že to neplatí jen na silnici snad nemusím dodávat.