Plán na jejich výstavbu, který vypracovalo ministerstvo dopravy, však má vážné nedostatky. Především je chce stavět za dvojnásobek peněz, než je v Evropě běžné. Podle Mezinárodní železniční unie (UIC) jsou průměrné náklady na kilometr vysokorychlostní trati v Evropě půl miliardy korun, ministerstvo dopravy počítá v materiálu předloženém do meziresortního připomínkového řízení rovnou s miliardou.
Dalším problémem je velmi zdlouhavý proces přípravy, na což dnes upozornili i poslanci. Zelení doporučují veškeré úsilí nyní soustředit na výstavbu vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem tak, aby byla do roku 2035 zprovozněna. Z hlediska objemu přepravy to bude nejvytíženější trať v síti rychlých spojení v ČR. Její příprava a výstavba navíc nezávisí na záměrech sousedních států.
Matěj Stropnický,
předseda Zelených