Darujte babičce potvrzení o odčervení jednoho černocha aneb znevažováním k likvidaci starších. Předvánoční zamyšlení
Postřehli jste trend v letošních předvánočních reklamách? Mladí zapomenou babičku na nádraží, protože se zakoukají do nového mobilu, další obdarují svoji babičku certifikátem o odčervení jednoho černocha v Africe.Vždy je v hlavní roli prarodič. A vždy je hlavním tématem, jak jej odbýt co nejlevněji nebo nejraději vůbec.
Úcta ke starším je základem výchovy dalších generací. Kritizoval to již Jan Neruda v básni Dědova mísa. Ta však končí mravoučným poučením, kdy se syn zastydí za svoje zacházení s dědou.
Jistě není zapotřebí prokazovat svoji lásku rodičům a prarodičům jednou do roka, a to nějakým dárkem. Jestli mám někoho rád a vážím si jej mohu projevit své city i jinými způsoby a rozhodně častěji.
Mnoho mladých lidí si myslí, že starší jsou jenom zátěží pro státní rozpočet a pro sociální systém, zvláště ti, kdo pobírají důchod delší dobu. Neuvědomují si však, že bez těch předchozích generací by zde nebyli ani oni sami a nebyl by žádný důchodový systém, protože do něj současní důchodci přispívali celý život.
Je jasné, že ke střetům generací dochází nejen v oblasti názorů, ale třeba i ve vozech městské hromadné dopravy fyzicky. Velmi se mi líbil názor jednoho seniora, který v tramvaji sedící mládeži zcela upřímně vysvětlil, že by měla sedět, protože starší mohou skutečně postát. Takový důchodce, bude potřebovat nohy už jen pár let, tak je zcela zbytečné je šetřit. Mladý člověk bude potřebovat nohy třeba ještě šedesát, sedmdesát let, takže by je měl naopak velmi šetřit. Je to zcela logický závěr, nemyslíte?
Ale zcela vážně, národ, který si neváží své minulosti a tím jsou samozřejmě myšleny i všechny předchozí generace, nemá žádnou budoucnost.
Je tady ovšem ještě jeden aspekt, a to aspekt sociální. Proč jsou v takových reklamách představováni jako hlupáci vždy jen senioři evidentně sociálně slabší, kteří by se třeba rádi koupili Wobenzym, ale nemají na to, ale jejich syn to zvládne. Proč není třeba příjemcem odčervovacího certifikátu nějaký milionář. Vždyť místo jednoho Ferrari pod stromeček by mohl dostat třeba certifikát o odčervení tisícovky černoušků!
Takové reklama, která představuje seniory jako hlupáky, kteří se radují, že místo vánočního dárku dostanou potvrzení o odčervení jednoho černocha v Africe, by měla být prohlášena za neetickou a firma, která ji vyprodukovala, stejně jako vysílající televizní stanice by měly dostat tučnou pokutu.
Jinak si i autoři těchto rádoby vtipných reklam kopou hrob sami sobě. Jednou také zestárnou a uslyší slova Nerudovy básně:
"Nauč mne to!" - "Vida toho kluka,
nač by tvá to ruka uměla?!"
"Až se tobě třásti bude ruka,
koryto ti synek udělá!"