„V obou případech se nám podařilo ukončit smluvní vztahy dohodou. Důležitým podkladem pro vyjednávání byla analýza stavu informačních technologií na úřadě (tzv. audit IT), kterou jsme nechali zpracovat v loňském roce a s jehož závěry jsme také seznámili média,“ doplnil 1. zástupce starosty Ing. Miroslav Zelený.
Smlouva na tzv. softwarového architekta (tedy správu programového vybavení úřadu, do kterého patří například účetní systémy, úřední program GINIS, ale také správa webových služeb pro občany) se podařilo vypovědět k 31. 3. 2012. V návaznosti na ukončení spolupráce s PRE převzalo současné vedení radnice smlouvy přímo na jednotlivé subdodavatele, kteří pro PRE služby fakticky zajišťovali a Pražská energetika je úřadu pouze „přeprodávala“.
Smluvní vztah s Pražskou energetikou v oblasti bezpečnosti se podařilo ukončit dohodou k 30. dubnu 2012 a městská část nyní opět přímo jedná s jednotlivými dodavateli.
V současnosti probíhají jednání v poslední oblasti, kterou je správa veškerého hardware, tedy technického vybavení úřadu jako jsou počítače, servery apod. „I kdybychom se s PRE nedohodli, tak jsme schopni díky úsporným opatřením v tuto chvíli vyměnit až polovinu vybavení z vlastních zdrojů, informatika úřadu tedy díky opatrnému přístupu není v žádném ohrožení“ ujišťuje Ing. Miroslav Zelený.
„Před námi je ještě mnoho práce, než se podaří narovnat všechny procesy v informatice Prahy 5. Audit poukázal na mnoho nesrovnalostí, například neefektivitu provozu tiskáren, nevyužívané služby a mnohé další. Po ukončení spolupráce s Pražskou energetikou musíme konsolidovat stávající procesy, znovu nastavit parametry fungování jednotlivých služeb a především najít možnosti pro další úspory v oblasti informatiky za současného zvýšení standardu služeb pro občany,“ přiblížil budoucí změny v IT starosta MUDr. Radek Klíma.
Vedení radnice proto uvažuje o posílení spolupráce s magistrátem nebo využívání dotačních programů na IT. Dále například testuje na Odboru ekonomickém takzvaný „centrální tisk“. Audit totiž mimo jiné odhalil, že na každé dva úředníky připadala jedna vlastní tiskárna, což tisk velmi prodražilo.
Smlouvu s PRE uzavřel za radnici bývalý starosta Milan Jančík (ODS), který ji těsně před svým odchodem prodloužil až do roku 2015. Audit provedený nezávislou společností a zadaný novým vedením radnice vyhodnotil, že smlouva s Pražskou energetikou neplní skutečné požadavky úřadu a je ekonomicky nevýhodná. Investice Úřadu městské části Praha 5 do informačních a komunikačních technologií ve výši zhruba 56 milionů Kč ročně, ke kterým současnou trojkoalici (TOP 09, ČSSD a VV) zavázalo předchozí vedení radnice, neodpovídají možnostem, které informatika nabízí.
Smlouva s PRE navíc měla nastavené chybně parametry – neřešila například dostupnost služeb, ale pouze provoz samotné techniky, uváděla nereálná kritéria na poskytovatele (oprava počítače do jedné hodiny), které službu prodražovali a nekladla dostatečné požadavky ani na zabezpečení systémů radnice. Dohodou na ukončení vztahů s PRE se novému vedení radnice podařilo většinu problémů odstranit.