Směs návrhů dobrých, špatných i vysloveně nebezpečných a darebných
Pane senátore, přečetl jsem si na parlamentkách znění vašeho projevu k novele zákona o zdravotnictví, skutečně trefné. Hovořil jste také o oborových pojišťovnách, jaké mají být změny tam? Nic jsem nepostřehl, díky
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Vážený pane Kapku,
děkuji za laskavá slova i za dotaz. Projednávaná novela zákona 48/97 je ve skutečností novelou dalších 5 zákonů, o kterých se mediálně již mluví méně, a to včetně změn zákona 280/92 o resortních, oborových, podnikových a dalších pojišťovnách. Zde se navrací právní úprava slučování pojišťoven, která byla platná před novelou 351/2009 , která platila od 1.11.2009. Sloučení pojišťoven je tak možné i v jiných případech, než pouze při zavedení nucené zprávy nebo při nedosažení stanoveného počtu pojištěnců jak to bylo nyní. Upravuje podmínky sloučení těchto pojišťoven, přičemž při slučování s Všeobecnou dravotní pojišťovnou postačí, když rušená pojišťovna toto pouze oznámí Ministestvu zdravotnictví. V přechodných ustanoveních pak novela zavádí, že že pojišťovny převedou na zvláštní fond třetinu z prostředků, které pojišťovna měla k dispozici k 31.12.2010.a pokud tak neučiní, následuje penalizace. Toto ustanovení vnímají někteří jako protiprávní konfiskaci majetku pojištoven státem nebo jako trestání těch lépe hospodařících za lepší výsledky a nezdůvodněnou pomoc hůře hospodařícím. V každém případě tak půjde o druhé přerozdělování prostředků veřejného zdravotního pojištění tzv. takto vzniklého fondu pro rok 2012. Opozici však v návrhu novely v této části více vadí, že nezavádí nic, co by bránilo vytváření řetězců pojišťoven a zdravotnických zařízení pod jedním zřizovatelem a tedy nerovnoprávné sotěži a ziskům vytvářeným z veřejného zdravotního pojištění. Začala s tím pojišťovna Agel, která se pak po fúzích s minoritním počtem asi 60 tisíc rychle získaných pojištěnců proměnila v Průmyslovou pojišťovnu s více než 700 tisíci pojištěnci. K tomuto došlo za působení ministryně Juráskové, a to podpisem těsně před schválením zákona v PS, který takový postup omezoval. S touto novelou nyní opět nemáme jistotu, že nebudou řetězce dalšími anexemi a fúzemi menších pojišťoven tyto řetězce podporovány a že prostředky veřejného pojištění nebudou dále zneužívány pro tvorbu zisku. Je to jedna v řady výhrad, které ze strany opozice máme k oné nesourodé směsi návrhů dobrých, špatných i vysloveně nebezpečných a darebných v nynější novele. Naroste chaos, nekonzumovatelnost zákona, ovšem i zneužitelnost rizikových opatření, ve věci standardů podepisuje společnost bianco šek a důsledků se můžeme pouze obávat. Senát sice novelu zamítl, Sněmovnou nepochybně s ohledem na koaliační většinu nepochybně opět projde. Zdá se, že jak občané, pacienti, zdravotníci, ovšem i pojišťovny , ostatně i desorientované a lobující firmy si musí těchto změn nejprve užít a protrpět se jimi, aby všichni pochopili, že o reformní zlepšení skutečně nejde. Mne osobně je líto, že se vskutku neposouváme vpřed a pouze otevíráme prostor pro další darebnosti a neefektivity, na které opět doplatí občané, aniž to jakkoli pocítí na kvalitě péče. Dosavadní jistoty o zdravotní péči budou více nahrazovány jistotami o doplácení a připlácení, a to za velmi pochybných a nejasných pravidel. Pak minister Heger a ti, kteří ho řídí tak vypouštějí džina z láhve , který už bude žít vlastním životem a kterého pod kontrolou mít nebudou.Patrně ani nechtějí, protože čím větší chaos, tím více příležitostí ke kšeftům ve zdravotnictví.
S uctivým pozdravem Jan Žaloudík, senátor