Zkuste si jen tak vyřešit úlohu z matematiky pro žáky základní školy:
Na zahradě sbírali lidé ovoce. Jablíčka dávali do černého košíku a měli jich 91. Do šedého košíku dali 8 jablek a 5 kdoulí. Do tmavomodrého košíku vložili 53 hrušek, do světlemodrého košíku 6 hrušek a ještě tam bylo 6 švestek, do fialového košíku dali 9 hrušek, do tmavomodrého 9 hrušek a 1 ryngli, do dalšího modrého košíku 9 hrušek a 2 švestky, do menšího košíčku 2 hrušky k 2 švestkám a pak do dvou dalších košíčků 6 hrušek s 2 švestkami a 5 hrušek s 2 rynglemi.
Otázky: a) Kolik bylo jablek? b) Kolik bylo hrušek? c) Kolik bylo ovoce v černém a šedém košíku? d) Kolik bylo ovoce ve všech ostatních košících?
Odpověď není těžká, když tak můžete použít kalkulačku, je v tomto případě povolena. (Správné řešení: a) 99, b) 99, c) 104, d) 114)
Tuto úlohu měli v sobotu večer spočítat desítky vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří se živí analýzami. Špatná zpráva je, že tak polovině z nich vyšlo, že jablek je mnohem více než hrušek. Vůbec nebyli schopni dopočítat hrušky z jiných košíků. Problém pro ně představoval i součet ovoce v černém a šedém košíku a součet ovoce ve všech ostatních košících. Když měli tato dvě čísla srovnat, tak se jim to nedařilo. Mnoho řešitelů mělo pocit, že v tom černém a šedém je ovoce závratně více než ve všech ostatních.
Bohužel se potvrdilo, že s matematickou gramotností máme u nás problém. Že by někdo počítal záměrně špatně, to se nedá předpokládat. Nikdo přece nechce jen tak z matematiky propadnout.
Tolik k počítání. Někdy se vrátím k výsledkům krajských voleb, ty byly shodou okolností taky v sobotu. 🙂