01.05.2011 13:44:00
Čeští výrobci představili nový obrněný transportér
Česká zbrojní výroba zaznamenala v posledních dekádách výrazný pokles. Přesto existuje řada výjimek, které dokazují, že odborníci a schopní zbrojaři dosud nevymřeli.
Dodavateli známých vozidel Kajman, používaných naší armádou se v tomto případě podařilo dosáhnout úrovně světových výrobců. Jeho produkt totiž splňuje podmínky, které odpovídají zařazení mezi kolová obrněná vozidla s maximálním stupněm ochrany zdola a po obvodu, spadající do amerického programu MRAP (Mine Resistant Ambush Protection). Něco takového dokáže průmysl jen několika států. Přitom jen americká armáda má uvedených vozidel tisíce.
Dvouletý vývoj opírající se o technologický vzor ATLAV prezentovaný v minulém roce na pařížském veletrhu Erosatory 2010 přinesl zajímavé výsledky. VEGA je ve srovnání s konkurenčními typy lehčí a má lepší průchodnost v terénu při srovnatelném stupni ochrany. Důvodem je konstrukce vycházející z monoblokové svařované pancéřové korby bez rámu a využití koncepce nezávisle zavěšených kyvných polonáprav Tatra. Proto je podvozek jednodušší a odolnější ve srovnání s šasi vybavenou klasicky řešenými pevnými nápravami. Podvozek má navíc měnitelnou světlost, takže VEGA se vejde i do středního transportního letounu C-130. Přeprava po železnici a loděmi rovněž nečiní problém. Vozidlo je vybaveno tak, že se může pohybovat po komunikacích i při běžném provozu.
Na vývoji se podíleli rovněž znalostní specialisté naší armády, především zaměstnanci vojenských výzkumných ústavů. Díky nim může VEGA využít v misích zcela nový systém aktivní ochrany působící i na ultrakrátké vzdálenosti, což výrazně zvyšuje pravděpodobnost přežití osádky.
Průchodivost v terénu je hodnocena jako stále důležitější faktor při hodnocení nových kolových obrněných vozidel. Jejich poměrně vysoká hmotnost ve vztahu k malé styčné ploše pneumatik a výkonu motoru tvoří základní limitující faktor z hlediska pohyblivosti a manévrovatelnosti. Úspora hmotnosti dosažená u vozidla VEGA zvyšuje možnosti z hlediska akcelerace, brzdění i pohybu v těžším terénu. Důležitá je rovněž stoupavost, jež vytváří problém u konkurenčních typů v hornatém Afghánistánu. Jenže hory a kopce nejsou jen tam. VEGA šplhala při prezentaci do svahu o sklonu kolem 40°, což je u vozidel kategorie MRAP schopnost vpravdě unikátní.
Předváděný prototyp, který ukazují snímky, nebyl vybaven zbraněmi ani prostředky aktivní či reaktivní ochrany. Hlavní výzbroj sériových vozidel má tvořit osvědčená dálkově ovládaná zbraňová základna Protector společnosti Kongsberg s kulometem M2HB ráže 12,7 mm. Je možno použít i méně účinné verze s kulomety ráží 7,62 mm a 5,56 mm, případně s automatickým granátometem. Další výzbroj tvoří zadýmovací granátomety, které mohou být nabíjeny i střepinovou municí. Na zvláštní požadavek zákazníka je možná lafetace jiné výzbroje. Boky vozidla ani záďová nástupní rampa nejsou vybaveny střílnami pro osobní zbraně přepravovaných vojáků, protože by narušovaly účinnost pancéřové ochrany. Palbu lze vést ze dvou poklopů ve stropě. VEGA je tedy z technického i taktického hlediska obrněný transportér určený k chráněné přepravě pěchoty na místo nasazení, kde bojuje mimo vozidlo. Odolnost obvodu pancéřové korby a jejího dna tvarovaného do V lze měnit v rozsahu úrovně 2 až 4 normy STANAG 4569 platné v rámci NATO. V praxi to představuje odolnost vůči průbojným střelám do ráže 14,5 mm vto a explozi protitankových min nebo nástražných výbušných systémů obsahujících až 10 kg TNT. Proti kumulativním hlavicím může poskytovat další ochranu pancéřování typu slat a uvedený systém aktivní ochrany.
Výrobce připravuje konfigurace vozidla 4x4 a 6x6 v šesti verzích, a to: obrněný transportér, vozidlo elektronického průzkumu, sanitní vozidlo, policejní vozidlo, nákladní automobil a plošinové vozidlo s možností instalace různých zbraní, systémů a vybavení. Rozsáhlejší informace si lze přečíst v čísle 5 časopisu ATM. Armádní média se budou vozidlem VEGA zabývat v širší míře po prezentaci finálního vyzbrojeného provedení, které bude možno vidět poprvé na brněnském veletrhu IDET 2011.
Nabídková cena základního provedení v konfiguraci 4x4 se pohybuje údajně kolem 15 milionů Kč. I z tohoto hlediska je VEGA ve své kategorii bezkonkurenční. Navíc by v případě akvizice českými ozbrojenými složkami odpadla řada byrokratických problémů, které provázejí nákupy zahraniční výzbroje.
Vozidla koncepce MRAP nejsou prozatím zavedena ve výzbroji naší armády. Jejich úkoly v misích plní dosud převážně lehká kolová obrněná vozidla Dingo a do určité míry kolová bojová vozidla pěchoty Pandur II. Popis a technické parametry typu VEGA mohou svádět k domněnce, že se jedná o typ konkurující kolovým bojovým vozidlům pěchoty Pandur II, případně lehkým kolovým obrněným vozidlům LMV, známým spíše jako IVECO. Jenže každé z těchto vozidel je určeno k jiným úkolům, čemuž odpovídá technologické provedení i taktické nasazení. Vega je určena primárně pro mise, kde se u protivníka nepředpokládá nasazení tanků, letectva a sofistikované techniky. Předpokládá se nasazení dvojic, případně menších jednotek v jednotlivé akci. Tomu odpovídá technologické provedení ochrany i předpokládaná výzbroj. Pandur je vozidlo nahrazující starší verze bojových vozidel pěchoty s širokou perspektivou do budoucna a primárním úkolem obrany teritoria v rámci NATO. Je určeno pro systémovou činnost pěchotních útvarů. Tomu odpovídá i jeho výzbroj, která je podstatně účinnější než u typu VEGA a širší spektrum různých vševojskových verzí. Může ničit i tanky a vrtulníky. Má rovněž nižší plošné zatížení na půdu a v případě potřeby plave. Vozidlo LMV neslouží na rozdíl od VEGY a panduru k transportu pěších družstev, ale především jako průzkumné, hlídkové a doprovodné, přičemž osádka plní v boji úkoly z vnitřku vozidla.
Na neodbornost pokusů o srovnávání výše uvedené obrněné techniky poukázal i plukovník Pavel Bulant, ředitel Kabinetu ministra obrany. „Srovnávat vozidla Pandur a VEGA je totéž, jako srovnávat kabriolet BMW Z4 s nákladním vozidlem pro přepravu kontejnerů neb obojí jsou vozidla. I v tomto případě se jedná o vozidla pro přepravu osob, tím ale veškerá podobnost končí. Určením, výzbrojí, ale především bojovou hodnotou jsou si oba typy na hony vzdálené. Dlužno dodat, že pokud by výrobce nabídl VEGU před čtyřmi lety, kdy AČR řešila urgentní nedostatek balisticky odolných vozidel pro mise, byla by VEGA vážným konkurentem přinejmenším pro Dingo," uzavírá plukovník Bulant.
Základní takticko-technická data:
Osádka 2+8
Délka 7 025 mm
Šířka 2 590 mm
Výška po strop korby 2 950 mm
Světlost 530 mm
Celková hmotnost 19 000 kg
Užitečná hmotnost 4 000
Brod 1 500 mm
Maximální rychlost 110 km/h
Dojezd po komunikaci 1 000 km
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout