Tam zatím skončí, ale v další etapě se jistě na to letiště dostane. Zastupitelé na to koukali, ale mlčeli, protože primátoru Bémovi se neodporovalo. Zlí jazykové tvrdili, že si odbočku na jih vymohl tehdejší starosta Prahy 5 Jančík, ale to byla jistě jen zlá slůvka, že. V každém případě se počítalo s tím, že metro bude na letiště pokračovat právě z Motola. Později po konci primátorování Béma byla myšlenka prodloužit metro na letiště opuštěna, neboť to prý není ekonomické – na letišti není takový provoz, aby to stačilo metro „uživit“, a navíc je potřeba zajistit napojení Kladenska na vlakovou dopravu. Byla proto zvolena varianta „rychlodráha na Kladno s odbočkou na letiště“, kterou by hradil stát. Tuto variantu nyní stát rozpracovává. Má za sebou těžké dohadování především s Prahou 6 a 7.
Nyní se objevila myšlenka metra na letiště z Veleslavína. Což o to, má to logiku, je to kratší a asi i lepší než z Motola, jen se s tím nikdy nepočítalo a je tudíž otázkou, zda tuto odbočku lze vůbec udělat. Resp. udělat lze skoro vše, ale kolik by to stálo.
Vadí mi na tom jedna věc: podle mě by město i stát měly mít v oblasti dopravy jasné, ucelené koncepce na dlouhou dobu dopředu, s jasně narýsovanými prioritami. A těchto koncepcí, zpracovaných vynikajícími odborníky a tudíž zaručujících, že půjde o trasu s optimálním poměrem užitek – finance, by se stát i město měly držet, ať už mají politici nápady jaké chtějí. Takhle jen skáčeme ode zdi ke zdi a výsledek žádný, což je škoda vždy a u dopravy na letiště zvlášť.
A mimochodem, zatím mi nikdo nevysvětlil, proč by na letiště nemohla vést docela obyčejná tramvaj. Trať na Dědinu už je v hodně pokročilém stadiu a to je od letiště už jen coby kamenem dohodil. Jedna zastávka Staré letiště, druhá terminály 1 a 2... Určitě by to bylo ze všech druhů dopravy postaveno nejrychleji a za nejméně peněz. Jen doufám, že to není hlavní důvod, proč se o tom ani neuvažuje.
Jana Plamínková
Psáno pro blog.idnes.cz