Jak se k tomu dostala?
Především, státní monopol začal postupně čelit konkurenci. Státní regulace se asi úplně nepovedla. A velkou ránu pro kamennou poštu znamená samozřejmě digitalizace. Přidejme opakované problémy s veřejnými zakázkami, politizaci toho, kdo bude v managementu a zřejmě ne úplně funkční Dozorčí radu, která cestě firmy po šikmé ploše asi jen přihlíží, přesně v duchu fungování státních firem. Navrch dodejme v minulosti silnou politizaci toho, kde pošta má být, a odpor k privatizaci Pošty celé nebo outsourcingu části služeb. To se totiž nezdálo jako politicky vhodná myšlenka.
Kdo věří, že problém vyřeší státem (který dovedl věci až sem) vymyšlená transformace, nechť tomu věří… Jiní budou možná spíše čekat ještě dražší, zato horší služby a další ztráty. Čas ukáže, jak to dopadne, a kolik nás váhání nad tím, zda Poštu neprodat, nebo ji nepřevést na levnější hybridní model, bude všechny stát.
Proslýchá se, že stát zvažuje, že se naše země dobere k další státní državě. A to ne zrovna malé. Dle některých je zestátnění ČEZu nebo jeho části, nejlepší léčba na naše energetické choroby, které jsme si státní politikou (spoluutvářenou vedením ČEZu) vytvořili. Pominu, že myšlenka na „léčbu zestátněním“ je od pravicové vlády opravdu podivná. Hodně podivná.
Zkusme si do mozaiky důvodů, které k existenční krizi České pošty vedly, dosadit případ „státního“ ČEZu:
Bývalý státní monopol, který musí operovat v tržním prostředí, navíc v prostředí, které se systémově mění - to přesně sedí. Ne vždy transparentní a někdy silně podivné obchody – to zcela nevymýtila ani jistá kontrola soukromých akcionářů a burzovní transparence. Politizace managementu z Dozorčí rady platí v plné míře dokonce i nyní. K tomu navíc ambice politiků buďto ovlivnit ceny nebo politicky rozhodnout o investicích.
Stále platí, že vliv soukromých akcionářů a burzovních pravidel ve firmě, kterou vlastní ze 70% stát, není nepřekonatelnou pojistkou proti špatným věcem, ale alespoň jistou míru disciplíny vyvolává. Zestátnění znamená vypnutí tohoto mechanismu a otevření prostoru pro věci, které se bohužel v naší zemi dějí, a za které pak hodně zaplatíme.
Jsem přesvědčen, že to znamená i nástup na šikmou plochu, po které, zdá se, již léta k hořkému konci klouže Česká pošta. Jistě v případě ČEZu bude existovat cesta, jak škody tímto postupem způsobené, „socializovat" všemožnými státem určenými příplatky k ceně elektřiny, ale na podstatně věci to nic nemění. Doufám, že si to dostatek lidí včas uvědomí. Jedna (další) zkušenost snad stačí, ne?