Snaha ukázat, jak je vše skvěle produktivní, efektivní a výhodné, někdy holt přesáhne to, co by radil zdravý rozum. Ale presentace a tabulky se ne vždy se zdravým rozumem potkávají, neb papír snese vše.
Myslím, že B 737 Max je skvělé letadlo. Ale jen na první pohled se tváří, že je "stejné", jen "více efektivní" než ta minulá (verze 600-900). Třeba změny těžiště, kvůli změně motorů asi přivedly konstruktéry k instalaci zařízení, které zabrání pádům z malé rychlosti nebo naopak rychlosti nadměrné. Což zní skvěle.
Akorát, ony presentace a tabulky, kterými prodejci získávají zákazníky, zřejmě měly jako bonus nad provozní úspory letadla i to, že piloty vlastně nebude třeba přeškolit, neb letadlo je vlastně skoro stejné.
Možná se ukáže, ale možná taky ne, že to byla právě ta chyba, které stála stovky lidí životy. Neb pojmout třeba i zdánlivě malé změny (které mohou mít obrovské důsledky) za 5 desítek minut je, myslím, dost vzdálené realitě, zvláště když v této situaci měli piloti pár desítek vteřin na rozhodnutí o tom, jak "stávku" této nové technologie, nepoužité na starších letadlech, řešit.
Třeba se pletu, ale někdy by to chtělo s tou "efektivitou" trošku ubrat. Ideálně již u výrobce (neb nejde zdaleka jen o Boeing), a když ne, tak u regulátorů, kteří, předpokládám, bleskové přeškolení schválili (nebo o něm věděli)...
P.S. Asi mi už ten čas nějak utíká, a logiku byznysu 21. století úplně nepojímám, ale zaráží mne, že aerolinky, které hodlají nakoupit stovky těchto letadel, až nyní zjišťují, jak se dostat k jeho trenažéru.