Nudná elektroauta….
Jedním z bodů kritiky nastupujících ev-aut je to, že ježdění s nimi bude "nudné".
Upřímně řečeno, něco na tom je. Pod kapotou více či méně hlasitě nic nebublá, maximálně více vrčí. A auto po sešlápnutí plynu "nesbírá sílu" ve válcích za pomocí turba či otáčejících se vaček, ale prostě a nekompromisně vyrazí vřed.
Ale jistě neplatí, že elektroauta jsou pomalá. V americe, na krátkých sprintech, pořadatelé přistupují k vyloučení ev-aut, protože i sériové kousky porážejí vytuněné speciály. Oč jednoznačněji, o to nudněji.
Pozoruhodnější je pro mne výkon speciálu od VW. Vyrobit elektroauto s 1000 koni není problém, naučit jej jezdit rychle po okruhu, to je složitější.
Fascinující je ale spotřeba - 24,7 kWh na 20 kilometrový okruh vede k nákladům na energii na tento zážitek kolem 70 korun :-) Přitom, necelá desetina energie, byla i při zběsilém tempu, získána rekuperací při brzdění... Spotřeba je údajně třetina spotřeby aut (GT3), která jsou na okruhu o minutu a půl pomalejší.
Překvapení to ale asi není. Bateriová auta mají velmi vysokou úroveň přeměny energie na pohyb (kolem 70%), zatím co konvenční auta, bez rekuperace energie brzděním, jen v řádu 20- 30% .