Text regulace určující, že po roce 2035 se budou prodávat jen auta s nulovými (výfukovými) emisemi se po „intervenci“ Německa nemění a je schválen. Zdá se, že byla upřesněna neformální dohoda, podle které Komise předloží ve stanoveném termínu (měsíců) návrh legislativní úpravy týkající se e-paliv, který ji ukládá nezávazná část předpisu. Existují k tomu různé právní cesty, ale ve všech případech ustanovení vstoupí v platnost, až bude řádně schváleno.
Můj pohled se nemění. Využití e-paliva je z hlediska plnění klimatických cílů a technologické neutrality v pořádku, ale naráží na mnoho problémů, kvůli kterým nebude představovat cestu k dostupné osobní mobilitě. Hlavními důvody jsou vysoká cena a špatná energetická efektivita spalování. Otevření možnosti využití e-paliv v osobní dopravě vnese nejistotu do plánování vývoje automobilek o tom, jestli dále investovat do „spalováků“ či se zaměřit jen na (v budoucnosti) dominantní bateriové elektromobily, které zajistí nejdostupnější osobní mobilitu.
Zdá se mi, že Německem vyjednávaná dohoda o e-palivech, reflektující zájmy prémiových automobilek, nic pozitivního pro většinu populace, která hledá dostupnou osobní dopravu, nepřinese. V praxi bude vyžadovat doladění mnoha detailů (neb tato auta budou muset blokovat použití fosilních paliv a e-paliva budou muset být vyrobené jen z čisté energie) a zřejmě nepovede k vysokému podílu "spalováků" prodávaných po roce 2035. Zároveň ale zvýší investiční nejistotu v autoprůmyslu. Osobně jsem si myslel a myslím, že by měla platit jen pro velmi malý objem aut. Tedy pro malosériové výrobce (či malé podíly u jiných výrobců) zejména sportovních aut.
Více si přečtěte na mém blogu ZDE.