Formování budoucí kohezní politiky je jeden z nejdůležitějších národních zájmů
Komise tedy představila návrh a otěže převzal Evropský parlament. Nastala fáze koordinace v rámci politických skupin. Parlamentní výbory si mezi sebou musely rozdělit téměř padesát legislativních návrhů a vyřešit kompetenční přesahy.
Kohezní či regionální politika je palčivý problém, protože je to stále největší investiční nástroj Unie. Je to 35 % rozpočtu, více než objemná zemědělská politika. Jen v České republice bylo v průběhu posledních 10 let z této kapitoly proinvestováno rekordních 928 miliard korun. Spoluformování budoucí podoby kohezní politiky a jejího tematického zaměření proto považuji za jeden z nejdůležitějších národních zájmů.
Návrh Komise není dokonalý, změny jsou nutné
Škrty navržené Komisí by Českou republiku připravily o 24 % kohezních financí. Vychází to z nových priorit, růstu českého hospodářství i z úprav samotných indikátorů pro financování. Návrh v následujícím programovacím období Česku přiznává částku 42 380 korun na obyvatele.
Ve Výboru pro rozpočet jsem proto podal několik desítek pozměňovacích návrhů. Týkají se nařízení o společných ustanoveních a o Evropském fondu pro regionální rozvoj a Fondu soudržnosti. Co požaduji?
Nejprve návrat přinejmenším k výši rozpočtu, který má kohezní politika i nyní, tj. 372 miliard eur. Dále zvýšení evropské míry spolufinancování, které by i nadále mělo být přívětivé regionům a začínat na 85 % pro méně vyspělé regiony. Navrhuji také zrušit transfer z Fondu soudržnosti do Nástroje na propojení Evropy, který by fond nesmyslně oslabil o dalších 10 miliard eur a vyjmout platby jakožto sankční nástroje Evropského semestru. Z praktických důvodů požaduji také zvýšení a prodloužení míry předfinancování, která by měla napomoci snadnější implementaci programů na národní úrovni.
Z montovny evropskou inovativní zemí
Pravděpodobně ještě důležitější je prosadit lepší tematické zaměření budoucí politiky. Požaduji zvětšení prostoru pro digitalizaci, která by se spolu s dopravou měla stát součástí okruhu cíle inovativní evropské transformace. Komise ve svém návrhu rovněž zapomněla na potřebu zvýšit kvalitu a efektivitu veřejné správy, jež je pro inteligentní hospodářskou přeměnu kohezních zemí nepostradatelnou.
Abych zvýšil flexibilitu a možnost reagovat na národní potřeby, navrhl jsem snížit míru povinné tematické koncentrace i možnost investovat do podniků, které sice nejsou malé ani střední, ale realizují projekty v čistě veřejném zájmu, jež by jinak nebyly implementovány. Jedná se například o vysokorychlostní internet, chytré sítě, energetické úspory a mnohé další. Lepší tematické zaměření by nám mělo pomoci stát se inovativní zemí s kvalitní pracovní nabídkou.
S tím je spojeno také zvýšení schopnosti naší země obstát v evropské konkurenci. Mám tím na mysli schopnost zajistit si financování řízené na evropské úrovni, které by velmi pomohlo kupříkladu rozvoji české vědy. Čerpání z centrálně řízených programů nesmí zůstat výlučnou aktivitou těch vyspělejších. Nesmíme se spoléhat pouze na národní obálky, jak tomu bylo víceméně dosud. Rozpočet komunitárních programů se totiž zvětšuje a financování pomocí národních obálek v rámci koheze naopak časem zanikne.
Sebevědomé Česko znající hodnotu integrace
Vynakládám a budu vynakládat maximální úsilí na to, aby čeští občané v novém programovacím období z kohezní politiky profitovali co nejvíce. Stejně tak, jak by to koneckonců měli dělat i mí kolegové z ostatních členských zemí. Budu nám všem pořád připomínat, že Evropská unie není pouhým synonymem k evropským dotacím. Je to seskupení zemí, které sdílí určité hodnoty, poskytuje možnost se vyjádřit a ovlivnit dění na celém kontinentu, a k jehož členství vedla dlouhá cesta. Nesmíme proto zkracovat naše vidění jen na délku cyklostezky vedoucí z Lhoty do Lhotky a zejména nesmíme zapomínat na to, že je třeba pohlížet na naše členství v širším obraze.