Podle některých kolegů nicméně je letní čas nařízen Evropskou unií a toto přesvědčení odvozují z existence evropské směrnice 2000/84/ES, kterou se stanoví začátek a konec letního času pro všechny členské státy společenství z důvodu harmonizace podmínek vnitřního trhu. Evropský komisař Kallas ale v roce 2011 jasně řekl, že Evropská komise zavedení letního času ve své působnosti nemá. I já jsem přesvědčen, že klíčovou kompetenci mají v rukou jedině samy členské státy a na příkladu České republiky si zde dovolím ukázat, na čem toto přesvědčení zakládám.
Letní čas jako takový byl v České republice zaveden zákonem 54/1946 Sb. o letním čase. Tento zákon stále platí a platil tedy i při našem vstupu do EU. Letní čas jako takový u nás tedy Unijní legislativou zaveden nebyl. K zavedení společného letního času také neexistuje žádné zmocnění ve Smlouvách o EU (konsolidované znění v Lisabonské smlouvě) a proto by ani z unijní úrovně zaveden být nemohl.
Když si přečteme pozorně preambuli zmíněné unijní směrnice 2000/84/ES, najdeme v ní mimo jiné toto: "Vzhledem k tomu, že členské státy uplatňují úpravu letního času,.......", tedy konstatuje se, že letní čas jako takový je v době přijetí směrnice členskými státy již zaveden, a pokračuje se ".... je pro fungování vnitřního trhu důležité, aby bylo pro začátek a konec období letního času stanoveno společné datum a čas v celém Společenství.", tedy konstatuje se, proč a co je harmonizováno. Z výše uvedeného vyplývá, a v příslušných předpisech se konstatuje, že letní čas již byl v členských státech zaveden jejich vnitřními předpisy, a že Unie v rámci své kompetence pouze stanovuje ve všech státech EU stejné datum jeho zahájení a ukončení v zájmu fungování vnitřníh trhu, což učinit může.
Zrušit letní čas mohou jedině členské státy EU
Vzhledem k tomu, že jde o směrnici, tak závisí do značné míry na členském státu, jak ji implementuje. Proto ve sbírce zákonů ČR 222/2011 najdeme nařízení vlády ze dne 29. června 2011 o zavedení letního času v letech 2012 až 2016 v tomto znění: "Vláda narˇizuje podle § 1 zákona cˇ. 54/1946 Sb., o letním cˇase, a k provedení zákona cˇ. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve zneˇní pozdeˇjších prˇedpisu°:" a teprve v následující části "Předmět úpravy" se cituje směrnice Evropské unie: "Toto narˇízení zapracovává prˇíslušné prˇedpisy Evropské unie a upravuje zavedení letního času v letech 2012 až 2016”. Je tu tedy opět celkem jasně řečeno, že zákonný podklad existence letního času jako takového je v samotném českém právu a teprve harmonizace jeho počátku a konce v konkrétním pětiletém období je založeno v právu Unijním.
Na závěr bych rád poznamenal, že letní čas nemám rád, také se domnívám, že má negativní účinek když ne přímo na naše zdraví tak přinejmenším na psychiku a kdybych ho mohl obratem ruky zrušit, učinil bych tak. Bohužel to učinit nemohu a nemůže to udělat ani Evropský parlament. Zrušit letní čas mohou jedině samy členské státy Evropské unie.